Dr. Maret Nieländer

Maret Nieländer has been a research fellow in the Digital Information and Research Infrastructures (DIRI) department at the Georg Eckert Institute since 2014. She coordinates the key research area Digital Humanities as well as the CLARIN-D working group on history.

Maret Nieländer studied cultural studies in Frankfurt (Oder), Kiel and Oviedo. She worked as a research assistant in the project "The Dialogue of Cultures in the Andes" run by the Transcultural Studies Programme at the University of Heidelberg and received her doctorate in 2013 with her thesis on the role and changes of the Order of Mercedarians in Central and South American colonial society. From 2015-2016 she worked on a CLARIN-D project on the data curation of digitized textbooks at the Göttingen Centre for Digital Humanities.

Projects

Research interests

  • Digital humanities, emotions in textbooks, discourse traditions, research data management, usability

Publications

  • Jurish, Bryan / Nieländer, Maret: “Using DiaCollo for historical research”. In: Kiril Simov /Maria Eskevich (Hgg), Selected Papers from the CLARIN Annual Conference 2019, Linköping Electronic Conference Proceedings 172 (2020), pp. 33-40. Proceedings: https://doi.org/10.3384/ecp2020172 Article: https://doi.org/10.3384/ecp2020172005.
  • Nieländer, Maret / De Luca, Ernesto William, „Einleitung“. In: Maret Nieländer / Ernesto William De Luca (Hg.) Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung. Forschungsinfrastrukturen und Projekte (= Eckert. Expertise, Bd. 9) 2018, pp. 7-18. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737009539.7 (DOI 10.14220/9783737009539).
  • Nieländer, Maret / Weiß, Andreas: „»Schönere Daten« – Nachnutzung und Aufbereitung für die Verwendung in Digital-Humanities-Projekten“. In: Maret Nieländer / Ernesto William De Luca (Hg.) Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung. Forschungsinfrastrukturen und Projekte (= Eckert. Expertise, Bd. 9) 2018, pp. 91-116. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737009539.91 (DOI 10.14220/9783737009539).
  • Nieländer, Maret / Hartung, Tim: „Schulbuchrezensionen – Didaktik, Publikation und mögliche Anschlussforschung“. In: Maret Nieländer / Ernesto William De Luca (Hg.) Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung. Forschungsinfrastrukturen und Projekte (= Eckert. Expertise, Bd. 9) 2018, pp. 207-216. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737009539.207 (DOI 10.14220/9783737009539).
  • Nieländer, Maret (with Tim Hartung & Rocco Lehmann), „Schulbücher zum Unterrichtsgegenstand machen: Wie können passive Rezipienten zu medienkritischen Nutzern von Bildungsmedien werden?“ In: Pädagogik. 69. Jahrgang, 10. Heft, Oktober 2017, pp. 38-42.
  • Keller, Maret, “Curating textbooks − What are humanities scholars looking for and how can we support their research?“ In: DHC 2016. Digital Humanities and Digital Curation (= CEUR Workshop Proceedings Vol 1764.) 2016. URL: http://ceur-ws.org/Vol-1764/, URN: urn:nbn:de:0074-1764-7.
  • Keller, Maret, “Expansion und Aktivitäten des Mercedarier-Ordens im Andenraum des 16. Jahrhunderts“ (doctoral thesis, Universität Heidelberg 2013), URN: urn:nbn:de:bsz:16-heidok-187295
  • Keller, Maret, "Die Reinheit Mariens - ›Die Maria de la Merced‹ zwischen Dogma und Volksfrömmigkeit in Spanisch-Amerika". In: Cornelia Logemann et al. (eds.): Körper-Ästhetiken: Allegorische Verkörperungen als ästhetisches Prinzip. Bielefeld: Transkript Verlag 2013, pp. 166-189.
  • Keller, Maret, "Geschichte und aktueller Status der indigenen Andenbevölkerung in den Chroniken M. Murúas (1616) und G. P. Ayalas (1615)". In: Judith Becker/Bettina Braun (eds.): Die Begegnung mit Fremden und das Geschichtsbewusstsein. Göttingen et al: Vandenhoeck&Ruprecht 2012, pp. 59-78.
  • Keller, Maret, Tagungsbericht "Transkulturalität - Transnationalität - Transstaatlichkeit - Translokalität. Theoretische und empirische Begriffsbestimmungen", 01.-03.10.2009, Frankfurt an der Oder, on H-Soz-u-Kult, 27.10.2009. URL: http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/tagungsberichte/id=2820.
  • Keller, Maret, "Der Einsatz diskursiver Traditionen in der "Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno" (1615)". In: Anne Ebert et al. (eds.): Ideen, Darstellungen, Wirklichkeiten. Symbolische Repräsentation in den Amerikas. Bielefeld: Transcript Verlag 2009, pp. 265-270.

ORCID: 0000-0002-5972-6362

Selected talks

  • Nieländer, Maret: „DiaCollo - Using Collocations to Explore (Historical) Corpora“, Workshop at the Fourth Annual Conference on Digital Humanities and Digital History: Digital Hermeneutics - From Research to Dissemination, 10. - 12.10.2019, Washington, USA.
  • Nieländer, Maret (with Bryan Jurish): „Using DiaCollo for Historical Research“, Talk given at the CLARIN Annual Conference 2019, 30.09.- 02.10.19, Leipzig (PDF)
  • Nieländer, Maret: "Das Schulbuch als Spiegel und Wegbereiter von Familienbildern im 19. Jhd." Talk given at the Session of the Arbeitskreis Historische Familienforschung (AHFF) "Familienförmigkeit? – Zur Geschichte und Gegenwart pädagogischer Institutionen und Organisationen", 6.-7.07.2018, Helmut Schmidt Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg
  • Nieländer, Maret, „Datenstandards für historische Schulbuchquellen: Wege der Integration in CLARIN-D“ Talk given at the conference „Forschungsdaten in der Geschichtswissenschaft“, 7.-8. Juni 2018, Paderborn (PDF)
  • Nieländer, Maret, "Wer (richtig) sucht, der findet? Digitale Forschungsinfrastrukturen für die Geisteswissenschaften am Beispiel "Migration und Minderheiten" in deutschsprachigen Schulbuch-Korpora". Talk given in Frankfurt (Oder) 12.1.2018, Forschungscolloqium "Migration und Minderheiten") (PDF)
  • Nieländer, Maret (with Thomas Werneke), "Zur Anwendung forschungsunterstützender digitaler Methoden und Werkzeuge in Erziehungs- und Geschichtswissenschaft: „DiaCollo“ und die schulpolitischen Debatten in „Die Grenzboten“". Talk given in Göttingen 5.10.2017, Jahrestagung der Kommission Wissenschaftsforschung) (PDF)
  • Keller, Maret (with Susanne Haaf), "'Quellen des Neuen'. Das CLARIN-D Kurationsprojekt der F-AG 'Neuere Geschichte'". Beitrag zum Panel Fachwissenschaftliche Nutzungsszenarien der CLARIN-D Infrastruktur auf der 3. Tagung des Verbands Digital Humanities im deutschsprachigen Raum e. V. (DHd) 2016: „Modellierung – Vernetzung – Visualisierung. Die Digital Humanities als fächerübergreifendes Forschungsparadigma“, 7.–12.3.2016, Universität Leipzig.
  • Keller, Maret (with Susanne Haaf),  "Quellen des Neuen – Die Integration von Ressourcen zur schulischen und universitären Bildung in die CLARIN-D-Infrastruktur (CLARIN-D Kurationsprojekt der Facharbeitsgruppe „Neuere Geschichte“)". Talk given at the conference "Digitale Geschichtswissenschaft – neue Tools für neue Fragen". Berlin, 8.-9.2.2016 (PDF)