Eckert. Die Schriftenreihe

Studies of the Georg Eckert Institute in International Research on Educational Media

The Georg Eckert Institute’s book series Eckert. Die Schriftenreihe presents monographs and edited volumes on educational media research in German, English or French. It is one of the few book series globally to focus specifically on educational media research, providing a forum for research findings in their sociocultural context from systematic, historical and comparative perspectives. It concentrates particularly on patterns of memory, models for identification, and interpretive codes that are construed, conveyed or reinforced through educational media, as well as on differences in perception, tensions and conflicts that these media reflect or inflame. 

The series addresses various disciplines in the humanities and cultural and social sciences. Discourse, text and content analysis approaches are as welcome as theoretical discussions and empirical studies on the location and impact of educational media in specific societal contexts.

Eckert. Die Schriftenreihe, published by V&R unipress, is a continuation of the Studien zur internationalen Schulbuchforschung series. The current issue appears in print as well as online as an Open Access publication under the creative commons license. This ensures broader dissemination and more frequent citation of the content.

In addition, all texts (including essays in edited volumes) receive a DOI and are added to the crossref database. Each work is paired with an xml metadata description in line with the OAI-PMH protocol. The publications are archived long-term in the repositories of the publisher and the Georg Eckert Institute.

Eckert. Die Schriftenreihe is double-blind peer reviewed, meaning that each title is evaluated anonymously by international reviewers. At the Institute, the manuscripts are edited for content and language by professional editors and copyeditors (English and German native speakers) employed at the GEI. They ensure the high quality of the content and coordinate the peer review process. The publication series is supported by an academic advisory council. Its members are currently Konrad Jarausch (Chapel Hill/Berlin), Heidemarie Kemnitz (Braunschweig), Frank-Olaf Radtke (Frankfurt), Manfred Rolfes (Potsdam) and Peter Vorderer (Mannheim). 

The author or editor’s portion of printing costs will total approximately €6,500 depending on the volume’s scope and layout. This sum includes the volume’s publication via Open Access platform. More information can be found in the document ‘Schriftenreihe – Concept & Costs’.

Further information


Eckert.Die Schriftenreihe - Einzelbände

Volume 140

Marcin Wiatr: Oberschlesien und sein kulturelles Erbe Erinnerungspolitische Befunde, bildungspolitische Impulse und didaktische Innovationen

Göttingen: V&R unipress, 2016. 324 p. ISBN 978-3-8471-0593-0, 39,00 €. Read more

Volume 139

Thomas Strobel: Transnationale Wissenschafts- und Verhandlungskultur: Die Gemeinsame Deutsch-Polnische Schulbuchkommission 1972–1990

Göttingen: V&R unipress, 2015. 378 p. ISBN 978-3-8471-0524-4, 45,00 €. Read more

Volume 138

Denise Bentrovato: Narrating and Teaching the Nation

Göttingen: V&R unipress, 2015. 254 p. ISBN 978-3-8471-0516-9, 35 €. Read more

Volume 137

Jana Kiesendahl, Christine Ott (eds.): Linguistik und Schulbuchforschung. Gegenstände – Methoden – Perspektiven

Göttingen: V&R unipress, 2015. 346 p. ISBN 978-3-8471-0515-2 Read more

Volume 136

Henning Hues: Kluft am Kap. Geschichtsunterricht nach der Apartheid

Göttingen: V&R unipress, 2014. 170 p. ISBN 978-3-8471-0295-3, 30,00 €. Read more

Volume 135

Stephanie Zloch, Izabela Lewandowska (eds.): Das ›Pruzzenland‹ als geteilte Erinnerungsregion. Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900

Göttingen: V&R unipress, 2014. 398 p. ISBN 978-3-8471-0266-3 Read more

Volume 134

Roland Bernhard: Geschichtsmythen über Hispanoamerika. Entdeckung, Eroberung und Kolonisierung in deutschen und österreichischen Schulbüchern des 21. Jahrhunderts

Göttingen: V&R unipress, 2013. 244p. ISBN 978-3-8471-0204-5 Read more

Band 134

Roland Bernhard: Geschichtsmythen über Hispanoamerika. Entdeckung, Eroberung und Kolonisierung in deutschen und österreichischen Schulbüchern des 21. Jahrhunderts

Göttingen: V&R unipress, 2013. 244 Seiten. ISBN 978-3-8471-0204-5 Read more

Volume 133

Juliane Brauer, Martin Lücke (eds.): Emotionen, Geschichte und historisches Lernen. Geschichtsdidaktische und geschichtskulturelle Perspektiven

Göttingen: V&R unipress, 2013. 305p. ISBN 978-3-8471-0064-5 Read more

Volume 131

Bertrand Lecureur: Enseigner le nazisme et la Shoah. Une étude comparée des manuels scolaires en Europe

Göttingen: V&R unipress, 2012. 256 p. ISBN 978-3-89971-917-7 Read more

Volume 132

Klaus Spenlen, Susanne Kröhnert-Othmann (eds.): Integrationsmedium Schulbuch. Anforderungen an islamischen Religionsunterricht und seine Bildungsmaterialien

Göttingen: V&R unipress, 2012. 225 p. ISBN 978-3-8471-0020-1 Read more

Volume 130

Georg Stöber (ed.): Zwischen Ökonomie und Ökologie? Raumstruktureller Wandel, Raumplanung und Nutzungskonflikte in Deutschland und Polen

Göttingen: V&R unipress, 2012. 222 p. ISBN 978-3-89971-956-7 Read more

Volume 129

Ryôta Nishino: Changing Histories. Japanese and South African Textbooks in Comparison (1945 -1995)

Göttingen: V&R unipress, 2011. 222 p. ISBN 978-3-89971-816-4 Read more

Volume 127

Alexandra Budke: Und der Zukunft abgewandt. Ideologische Erziehung im Geographieunterricht der DDR

Göttingen: V&R unipress, 2010. 409 p. ISBN 978-3-89971-627-6 Read more

Volume 128

Katja Köhr: Die vielen Gesichter des Holocaust. Museale Repräsentationen zwischen Individualisierung, Universalisierung und Nationalisierung

Göttingen: V&R unipress, 2012. 319 p. ISBN 978-3-89971-671-9 Read more

Volume 126

Robert Maier (ed.): Akustisches Gedächtnis und Zweiter Weltkrieg

Göttingen: V&R unipress, 2011. 233 p. ISBN 978-389971-585-9 Read more

Volume 125

Georg-Eckert-Institut (ed.): Grenzgänger

Aufsätze von Falk Pingel. Göttingen: V&R unipress, 2009. 424 p. ISBN 978-3-89971-711-2 Read more

Volume 124

Augusta Dimou (ed.): "Transition" and the Politics of History Education in Southeast Europe

Göttingen: V&R unipress, 2009. 396 p. ISBN 978-3-89971-531-6 Read more

Volume 123

Andreas Helmedach, Robert Maier (eds.): Zweierlei 1968? Die Umbruchjahre 1968 und 1989 in deutschen und tschechischen Geschichtsschulbüchern

Göttingen: V&R Unipress, 2008. 205 p. ISBN 978-3-89971-483-8 Read more

Volume 122

Þorsteinn Helgason, Simone Lässig (eds.): Opening the Mind or Drawing Boundaries. History Texts in Nordic Schools

Göttingen: V&R unipress, 2010. 279 p. ISBN 978-3-89971-482-1 Read more