Dr. Annekatrin Bock

Annekatrin Bock joined the Georg Eckert Institute in October 2013 as a post-doctoral research fellow in the department Textbooks as Media. She is currently deputy head of the department and coordinates the projects on Media Change.

She previously worked as a researcher in the Media Studies Department of the Institute for Social Sciences at the Technical University Braunschweig, where she completed her PhD, examining the influence of the changing online availability of media products on their production, distribution and reception. She has lectured at the TU Braunschweig and the Georg-August-University Göttingen on media and reception research, media theory and the qualitative and quantitative methods of communication and media studies.

Annekatrin Bock has undertaken research projects covering areas such as the theoretical and methodological aspects of social media use, as well as the media consumption habits of young people and their acquisition of skills and knowledge. Her current research foci are media and reception studies, studies in digital educational media, as well as online research and visual educational media research.

Main Research Areas

  • Research on media, media consumption and media adoption (digital educational media, online media, television series on- and offline)
  • Cultural studies (digital media practices)
  • Media reception and adoption by children and youth
  • Competence and knowledge acquisition by young media consumers
  • Theoretical and methodological challenges to researching digital educational media
  • Visual communication
  • multi-method approaches

Current Projects

Monographs

  • Bock, Annekatrin: “Ich sehe was, was du nicht siehst…“. Fernsehserienrezeption, Produktion, Vermarktung und Rezeption US-amerikanischer Prime Time Serien. VS Verlag, Wiesbaden. 2013 [Dissertation].

Edited Volumes

  • Fuchs, Eckhardt/ Bock, Annekatrin. (Hrsg.): Palgrave Handbook of Textbook Studies. Basingstoke u.a., Palgrave MacMillan 2018 (in print)
  • Bock, Annekatrin/ Borucki, Isabelle/ Sommer, Denis/ Strippel, Christian (Eds) (2017): Debatte. Promotionsverfahren in der Kommunikationswissenschaft. Aviso 2017/1, S. 2-8.
  • Bock, Annekatrin/ Halder, Lucia (Hrsg.): Visuelle Bildungsmedien. Themenheft bildungsforschung.org, 2015/01. Open access, available online.

Articles in Peer-Reviewed Journals

  • Bock, Annekatrin/ Borucki, Isabelle/ Sommer, Denis/ Strippel, Christian: Zwischen Kumulus und Curriculum. Bestandsaufnahme der Rahmenbedingungen für kommunikationswissenschaftliche Promotionen im deutschsprachigen Raum. SC/M – Studies in Communication and Media (under review).
  • Bock, Annekatrin/ Mahrt, Merja: YouTube vlogger and gender stereotypes. (in revision).
    Bock, Annekatrin/ Tribukait, Maren: „Culture of Sharing“ – a critical review on a key concept of the OER movement (in preparation).
  • Bock, Annekatrin: Rezeptionsmotivation – Wandel der Serienrezeption und die Herausforderungen ihrer theoretischen und methodischen Erfassung. In: Klaus, Elisabeth/ Huber, Florian (Hrsg.): Contemporary TV Drama Series. Global Media Journal, Spring/Summer 2015. Open access, available online.
  • Bock, Annekatrin/ Stein, Christian: Verkehrsunfälle – Wie die Medien unsere Risikowahrnehmung beeinflussen. In: Zeitschrift für Verkehrssicherheit. 02/2012, 68- 72.
  • Bock, Annekatrin/ Isermann, Holger/ Knieper, Thomas: Quantitative content analysis of the visual. In: Hughes, Jason: SAGE Visual Methods. Four-Volume Set. Thousand Oaks u.a.: Sage Publications, 2012, 313-334.
  • Bock, Annekatrin/ Isermann, Holger: Grundlegende Charakteristika des Internets und daraus resultierende Implikationen für das Online- Lernen von Jugendlichen. In: Sozialwissenschaften und Berufspraxis (SuB). 32. Jg. (2009), Heft 2, S. 198-209.

Selected Further Journal Articles

  • Christian Strippel/ Annekatrin Bock/ Christian Katzenbach/ Merja Mahrt/ Lisa Merten/ Christian Nuernbergk/ Christian Pentzold/ Cornelius Puschmann/ Annie Waldherr: Die Zukunft der Kommunikationswissenschaft ist schon da, sie ist nur ungleich verteilt. Eine Kollektivreplik. In Publizistik 2017/4 (under review).
  • Bock, Annekatrin / Mahrt, Merja. (2017): Mediale Deutungsangebote und Rollenbilder für junge YouTubenutzer_innen. In: Themenschwerpunkt Medien und Geschlecht. merz medien+erziehung Zeitschrift für Medienpädagogik. 01(2017).
  • Bock, Annekatrin: Open Educational Resources in Germany. In: Eckert.Bulletin: special issue Digitality. 2016, open access, available online.
  • Bock, Annekatrin/ Halder, Lucia: Editorial zum Schwerpunktthema „Visuelle Bildungsmedien“. In: Bock, Annekatrin/ Halder, Lucia (Hrsg.): Visuelle Bildungsmedien. Themenheft der bildungsforschung.org, 01/2015, open access, available online.
  • Bock, Annekatrin/ Borucki, Isabelle/ Sommer, Denise/ Strippel, Christian: Ein Jahr intensiver Arbeit. DGPuK Arbeitsgruppe analysiert Qualifikationswege im Fach. In: Vorstand der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (Hrsg.): Aviso 2015, open access, available online.
  • Bock, Annekatrin: „Machtkampf, Intrigen und Manipulation. Die negative Wahrnehmung von Politikgeschehen in aktuellen Fernsehserien“. In: INDES – Zeitschrift für Politik und Gesellschaft, Thema: Politikserien 04/2014.
  • Bock, Annekatrin. „Zombola! Zombies in Serie. Die Zombifizierung des Rezipienten“. Schnitt. 67(3), 2012.

Selected Further Publications in Edited Volumes

  • Bock, Annekatrin: Theories and Methodologies of Textbook Studies. In: Fuchs, E./ Bock, A. (Hrsg.): Palgrave Handbook of Textbook Studies. Basingstoke u.a., New York, Palgrave MacMillan 2018 (in print).
  • Bock, Annekatrin: Viel gesehen – nichts beobachtet. Techniken der Analyse von Beobachtungsmaterial. In: Scheu, Andreas/ Meyen, Michael (Hrsg.): Auswertung qualitativer Daten in der Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden: Springer VS, 2017.
  • Bock, Annekatrin: „Wir, die Serienjunkies“ – (Il)legaler Serienkonsum im Internet als Form digitaler Vergemeinschaftung. In: Jandura, Olaf/ Wendelin, Manuel/ Adolf, Marian/ Wimmer, Jeffrey (Hrsg.): Medien zwischen Integration und Diversifikation. Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt im digitalen Zeitalter. Wiesbaden: Springer VS, 2017.
  • Bock, Annekatrin: Der ‚Zuschauer von morgen‘ – Fernsehserienrezeption im Wandel. In: Eichner, Susanne/ Mikos, Lothar/ Winter, Rainer: Transnationale Serienkultur - Theorie, Ästhetik, Narration und Rezeption neuerer Fernsehserien, VS Verlag 2013a: 381-394.
  • Bock, Annekatrin/ Isermann, Holger/ Knieper, Thomas: Quantitative content analysis of the visual. In: PAUWELS, Luc / Eric MARGOLIS (Hg.): Sage Handbook of Visual Research Methods. Thousand Oaks u.a.: Sage Publications, 2011a.
  • Bock, Annekatrin/ Isermann, Holger/ Knieper, Thomas: Ikonologische Kontextanalyse. In: Petersen, Th./ Schwender, C. (Hrsg.): Methoden der Visuellen Kommunikationsforschung. Köln: Herbert von Halem 2011, 28-55.
  • Bock, Annekatrin/ Isermann, Holger/ Knieper, Thomas: Herausforderungen bei der quantitativen (visuellen) Inhaltsanalyse von Online-Inhalten. In: Wünsch, C./ Welker, M. (Hrsg.): Die Online-Inhaltsanalyse: Forschungsobjekt Internet. Köln, Herbert von Halem 2010: 224-239.
  • Bock, Annekatrin/ Isermann, Holger/ Knieper, Thomas: »adaequamus morte« – Geschlechteraspekte in Resident Evil. In: Fürst, Michael/ Krautkrämer, Florian/ Wiemer, Serjoscha (Hrsg.): Untot – Zombie Film Theorie. München: Belleville 2011, 153-162.
  • Bock, Annekatrin: The Sopranos – Family Values. In: Seiler, Sascha (Hrsg.): Was bisher geschah: Serielles Erzählen im zeitgenössischen amerikanischen Fernsehen. Köln: Schnitt 2008, S. 160-171.
  • Bock, Annekatrin: 'If you figure it out...' - Erfolg von TV-Kriminalserien am Beispiel CSI Crime Scene Investigation. In: Becker, Andreas R. et al (Hrsg.): Medien - Diskurse - Deutungen: Dokumentation des 20. Film- und Fernseh-wissenschaftlichen Kolloquiums, Paderborn 2007. Marburg: Schüren 2007, S. 111-117.
  • Bock, Annekatrin: CSI - Crime Scene Investigation – eine Kriminalserie im Diskurs. In: Hißnauer, Christian/ Jahn-Sudmann, Andreas (Hrsg.): Medien - Zeit - Zeichen: Beiträge des 19. Film- und Fern-sehwissenschaftlichen Kolloquiums, Göttingen 2006. Marburg: Schüren 2006, S. 116-132.

Working papers and other Publications

  • Mahrt, Merja/ Bock, Annekatrin: YouTube Stars as Role Models for Teenagers—Display, Affirmation, and Negotiation of Adolescent Identities. Poster presentation for the Annual Conference of the International Communication Association (ICA) 2017, full paper available online for ICA participants.
  • Bock, Annekatrin: OER in der Schule: Auf dem Weg, aber nicht angekommen. bpb – Bundeszentrale für politische Bildung, 2016, available online.
  • Bock, Annekatrin/ Niehaus, Inga/ Tribukait, Maren: Verwendung digitaler Bildungsmedieninhalte in Braunschweiger Notebook-Klassen. GEI Working Paper, 2015, available online.

Selected (International) Conference Submissions (By Invitation / Peer-Reviewed)

  • (2017) OER in der Schule – Digitale Öffnung und Schließung, Keynote der Auftaktveranstaltung „Digital und Offen?! – Wie Digitalis-ierung Bildung verändert“, Virtuellen Campus Rheinland-Pfalz in Mainz
  • (2017) Ignition Talk – Now is the time! Open Practices in the Classroom, Keynote auf dem Barcamp „Putting Science into Practice” im Vorfeld der Open Science Tagung in Berlin
  • (2017) Die Zukunft der Kommunikationswissenschaft, Podiumsdiskussion im Rahmen der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, Heinrich-Heine Universität Düsseldorf
  • (2016) Cute Girls and Rude Guys. German YouTube Stars as Stereotypical Role Models for Young Children; ECREA 2016 preconference: ‘Research of Children, Youth and Media’, DigiLitEY COST Project und ECREA in Prag
  • (2016) Digitale Bildungsmedien in der Schule – Vom ‘State of the Art’ zurück zum ‘State of the acutal’; conference on ‘Digitale Kommunikation: Zum Stand der Forschung’ at the TU Braunschweig
  • (2016) Arbeitsplatz Hochschule – zwischen Promotion und Prekariat; podium discussion at the early-career scholars’ day of the Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikations-wissenschaft, Ludwig-Maximilians-Universität Munich
  • (2016) Perspektivenwechsel – Digitale Bildungsmedien in der Schule; ‘Schleswig-Holsteins Schulen auf dem Weg zum Digitalen Lernen’, discussion at the SPD Parliamentary Group in Kiel
  • (2016) Impuls zu OER und Qualitätssicherung; Open Educational Resources Conference on mapping in Berlin
  • (2016) Kommunikation im Medienwandel – Erwartungen an Forschung und Ausbildung in Deutschland; podium discussion at the annual conference of the Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft in Leipzig
  • (2015) ‘Neues Wissen, neue Hochschule?’ Impuls zu Medienwandel in unserer Gesellschaft for a podium discussion at the conference ‘Verflechtungen II’, TU Braunschweig
  • (2015) Vermittlung und Aneignung digitaler Bildungsmedieninhalte in schulischen Bildungsräumen; conference ‘Verantwortung. Gerechtigkeit. Öffentlichkeit’, Hochschule Darmstadt
  • (2015) Herausforderungen und Chancen der Beobachtung als Erhebungs- und Analyseverfahren; conference ‘Auswertung qualitativer Daten Strategien, Verfahren und Methoden der Interpretation nicht-standardisierter Daten in der Kommunikationswissen-schaft’, Ludwig-Maximilians-Universität Munich
  • (2014) Watch Out and Learn – Participant Observation as Research Method in School Contexts; workshop ‘Exploring Education’, University of Sussex, Brighton
  • (2014) (Il)legaler Medienkonsum im Internet als Form digitaler Vergemeinschaftung; conference ‘Integration – Diversifikation: Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt im digitalen Zeitalter’, Universität Düsseldorf
  • (2014) OER, die Revoluzzer im Bildungssystem – Wissensvermittlung und -aneignung durch OER in Lehr und Lernkontexten; Open Educational Resources Conference, Berlin
  • (2013) Traffic Accidents – How the Media Influence Risk Perception; Seventh International ‘Fit to Drive’ Congress, Berlin
  • (2012) Social Media und die Deutsche Rentenversicherung. Welche Möglichkeiten bieten die ‘neuen Medien’? Deutsche Rentenversicherung – Geschäftsführertreffen der Regionalvertretungen, DRV in Braunschweig
  • (2010) Reception of Prime Time Series and Media Interconnectedness; conference ‘Contemporary Serial Culture’, Hochschule für Film und Fernsehen, Potsdam
  • (2008) Cultural Construction of Terrorism as Omnipresent Crime: How Television Crime Series Teach Us Being Scared, Crime Cultures Conference, University of Portsmouth

Videos – Interviews und Lectures

  • OER in der Schule – Digitale Öffnung und Schließung
    Keynote der Auftaktveranstaltung „Digital und Offen?! – Wie Digitalis-ierung Bildung verändert“, Virtuellen Campus Rheinland-Pfalz in Mainz. Available online
  • Ignition Talk – Now is the time! Open Practices in the Classroom
    Keynote at the Barcamp „Putting Science into Practice”, Open Science Dayin Berlin. Available online.
  • Perspektivenwechsel - Digitale Bildungsmedien in der Schule
    Lecture at the meeting ‘Schulen auf dem Weg zum Digitalen Lernen’ (Schools on the Path to Digital Learning) of the Kiel SPD State Parliamentary Group, 2016. Available online.
  • Podium discussion: Kommunication im Medienwandel
    At the annual meeting of the Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft in Leipzig, 2016. Available online.
  • Zukunftsperspektiven für OER
    Interview at the 2014 Open Educational Resources Conference (kooperative Berlin). Available online.
  • OER – Die Zukunft freier Bildungsmaterialien
    Interview at the 2014 Open Educational Resources Conference (Wikimedia Deutschland). Available online.

Advisory Work and External Committees

  • Former Spokesperson for early-career scholars at the Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft
  • Peer reviewer for the Journal of Educational Media, Memory, and Society
  • Involvement in the Cost Action Network DigiLitEY (Digital Literacy and Multimodal Practices of Young Children; Working Group 2, Digital Literacy in Early Years Settings, Schools and Informal Learning Spaces)
  • Reviewer for the Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (working groups Mediensoziologie, Digitale Kommunikation and Rezeptions- und Wirkungsforschung)
  • Peer reviewer for the Journal Body Politcs
  • Member of the study commission for the MA programme Media Technology and Communication and the BA programme Media Sciences; member of the selection committee for the MA Media Studies and Communication (past position)

Lecturing and Teaching Roles (BA, MA etc.) – Selection

  • ‘The Internet in the Classroom – Teaching Aid or Digital Haystack?’
  • ‘Media Expertise in Higher Education’
  • ‘Factors Determining Selection Used by Online Media Distributors’
  • ‘Mobile Devices – Blessing or Curse in Student Life?’ Study of student media use through mobile devices at the TU Braunschweig
  • ‘Operational Implications for Usability Optimisation of the Online Catalogue at Bosch Rexroth Pneumatics GmbH’. Eye-tracking study on the use and acceptance of electronic journals on tablet computers
  • ‘Amateur Photographs in German Media – An Online Survey of Perception Regarding Legal and Ethical Issues’
  • ‘Acceptance of Varied Forms of Online Job Application as a Fixed Component of a Free Content Management System’
  • ‘Technology Selection through User Analysis using JavaScript-MV* Frameworks as an Example’
  • ‘Can Web 2.2 Applications Support the Knowledge Management Process at Volkswagen?’
  • ‘Generation 50+ Online – Examining Interaction with Social Media using Facebook as an Example’
  • ‘Popularity of Social Networks’. Quantitative survey
  • ‘Interactive Television Commercials’. Reception study of the perception of interactive advertisements
  • ‘Media Usage of Koreans in Germany’. Online survey