Dr. Steffen Sammler

As of 2016, Steffen Sammler has been investigating the development of new teaching material for the social studies classroom in a time of changing media and an increasingly open society in the twentieth century within the project 'New Knowledge in New Media?', funded by the MWK Pro Niedersachsen initiative. He is a member of the research group 'People and Conditions of Textbook Production'. From 2013 to 2015, he has been researching the history of the Georg Eckert Institute. From 2010 to 2012, Steffen Sammler has been working for the ANR/DFG project Competition and Convergence: Images of Europe in German and French Textbooks from 1900 to the Present’, which examines the changes, variety, and ambivalence of images of Europe in French and German textbooks during the twentieth century.

He studied history and French studies at the universities of Leipzig, Rouen and at the European University Institute in Florence. He obtained his PhD. in modern history in 1995 with a dissertation about 1789 and the transformation of political culture in France. He then worked as a DAAD lecturer at the University of Lyon 2, gained experience working on international exhibition projects, and carried out research in the context of the collaborative research group on regional identification processes, funded by the German Research Foundation (DFG) at the University of Leipzig. The group studied comparative European knowledge transfer and regional modernisation; Dr Sammler gained his habilitation with his work on this topic in 2010.

Projects

Publications (selection)

  • History of the School Textbook, in: Eckhardt Fuchs, Annekatrin Bock (eds), The Palgrave Handbook ofTextbook Studies, New York 2018, p. 13-23.
  • New Directions, in: Eckhardt Fuchs, Annekatrin Bock (eds), The Palgrave Handbook of TextbookStudies, New York 2018, p. 413-421 (zusammen mit Barbara Christophe, Annekatrin Bock, EckhardtFuchs, Felicitas Macgilchrist und Marcus Otto).
  • Wie folgenreich können bilaterale Schulbuchgespräche sein? Überlegungen am Beispiel der zweiten Generation der deutsch-französischen Schulbuchgespräche  (1951-1967), in: Rainer Bendick, Ulrich Bongertmann, Marc Charbonnier, Franck Collard, Martin Stupperich, Hubert Tison (Hg.), Deutschland und Frankreich – Geschichtsunterricht für Europa. Die deutsch-französischen Schulbuchgespräche im europäischen Kontext, / France – Allemagne. L’enseignement de l’histoire pour l’Europe. Les rencontres franco-allemandes sur les manuels scolaires dans le contexte européen. Frankfurt a. M. 2018, p. 85-96.
  • Georg Eckert und die internationale Schulbucharbeit in Braunschweig (1946 bis 1974), in: Dieter Dowe, Eckhardt Fuchs, Heike Christina Mätzing, Steffen Sammler (Hg.), Georg Eckert. Grenzgänger zwischen Wissenschaft und Politik, Göttingen 2017 (Eckert. Die Schriftenreihe, Bd. 146), p. 223-236.
  • الكتب الدراسية بين التقاليد والتجديد . رحلة في تاريخ معهد جيورج إكارت. [Al-kuttub al-dirasiyya baina al-taqalid wa al-tagdid. Rihla fi tarih ma’had Gijurg-Ickart.] Braunschweig 2016: Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung (together with Eckhardt Fuchs and Kathrin Henne).
  • Textbook Production in a Hybrid Age: Contemporary and Historical Perspectives on Producing Textbooks and Digital Educational Media. Eckert. Dossiers 6 (2016) (together with Felicitas Macgilchrist, Lars Müller and Marcus Otto).
  • Schulbuchgespräche in friedenspädagogischer Absicht. Die Revision der Geschichtsbücher im Versöhnungsprozess nach 1945, in: Corine Defrance, Ulrich Pfeil (Hg.), Verständigung und Versöhnung nach dem „Zivilisationsbruch“? Deutschland in Europa nach 1945, Bonn 2016 (Schriftenreihe der Bundeszentrale für polirische Bildung, Bd.- 1731), S. 605-623.
  • Die Institutionalisierung der internationalen Schulbucharbeit auf dem Gebiet der Geschichte. Das internationale Schulbuchinstitut in Braunschweig (1951-1965), in: Jürgen Elwert (eds), Geschichte jenseits der Universität. Netzwerke und Organisationen in der frühen Bundesrepublik, Stuttgart 2016 (Historische Mitteilungen – Beiheft 94), p.169-185.
  • Between National Tradition and Bilateral Dialogue: Teaching the First World War in France and Germany to Build Lasting Peace, in: Studi sulla Formazione 18 (2015), no 2, p. 33-45 (together with Maguelone Nouvel-Kirschleger).
  • Textbooks between tradition and innovation.  A journey through the history of the Georg Eckert Institute , Georg Eckert Institute, Braunschweig 2016 (together with Eckhardt Fuchs and Kathrin Henne).
  • The Establishment of the Georg Eckert Institute in the Summer of 1975. How Textbook Research Was Given a New Future in Braunschweig Following the Death of Georg Eckert, in: Eckert 15. Bulletin (2015), p. 32-35. (with Eckhardt Fuchs).
  • Traditio – Tradere – Transcendere, in: Bettina Göttke-Krogmann (eds), Textile Design from Experiment to Series, Berlin, Halle 2015, p. 36-38.
  • Foren und Debatten um die wirtschaftliche Entwicklung Sachsens zwischen Siebenjährigem Krieg und Reichsgründung, in: Reinsberg, Klaus, Schulze Eberhard, Merbach, Wolfgang (eds), 250 Jahre Leipziger Ökonomische Societät 1764 bis 2014, Berlin 2015, p. 45-52.
  • De la révision des récits de guerre à l’enseignement de la paix dans les manuels scolaires : l’exemple franco-allemand au sortir de la Seconde Guerre mondiale, in : Coppolani, Antoine, David, Charles-Philippe, Thomas, Jean-François (eds), La Fabrique de la Paix Acteurs, processus, mémoires, Québec 2015, p. 213-223.
  • Les manuels scolaires, outils pour la construction d'une paix durable au sortir de la Grande Guerre ? La Grande Guerre des manuels scolaires, Dec 2014, Montpellier, France. La Grande Guerre des manuels scolaires / Actes du colloque 5-6 decembre 2014 (zusammen mit Maguelone Nouvel-Kirschleger).
  • Freihandel oder Protektionismus? Die wirtschaftspolitische Debatte um die zollpolirischen Voraussetzungen erfolgreicher industrieller Entwicklung, in: Schäfer, Michael, Töpel, Veronique (eds), Sachsen und die Welt. Eine Exportregion im Vergleich, Leipzig 2014, p. 103-129.
  • Construire une paix durable après 1945: L’enseignement des origines de la Première Guerre Mondiale en France et en Allemagne (zusammen mit Maguelone Nouvel-Kirschleger), in : Didactica Historica. Revue Suisse pour l’Enseignement de l’Histoire  1 (2015), no 1, p. 67-70.
  • History of Education in France. In: EurViews (2014).
  • The European Economic Community as an Example of the Imperialist Integration of Western Europe after World War Two. Kommentar zur Quelle „Die europäische Wirtschaftsgemeinschaft (EWG) und die Europäische Freihandelszone (EFTA) bis 1975 in: Geschichte Lehrbuch für Klasse 10/ Berlin: Verlag Volk und Wissen, 1977, S. 122-124. In: EurViews (2014).
  • Die These von der “jüdischen Weltverschwörung” als zentraler Bestandteil der nationalsozialistischen Ideologie. Kommentar zur Quelle „Das nationalsozialistische Weltbild“ in: Bernhard Pfändtner, Reiner Schell, Buchners Kolleg Geschichte. Weimarer Republik – Nationalsozialismus, Bamberg: C. C. Buchner, 1986, S. 124. In: EurViews (2014).
  • Le nouvel ordre mondial, un défi pour l’enseignement de l’Histoire ? L’exemple franco-allemand durant l’entre-deux guerres (2014) (with Maguelone Nouvel-Kirschleger.
  • Transferts de savoirs et industrialisation régionale. Le patronat industriel saxon entre voie « britannique » et voie « française », in : Maitte, Corine, Minard, Philippe, de Oliveira, Matthieu (eds), La gloire de l’industrie XVIIe-XXe siècle. Faire de l’histoire avec Gérard Gayot, Rennes 2012, p. 79-88.
  • ‘Histoire Nouvelle’ und deutsche Geschichtswissenschaft. Der Einfluss deutscher Historiker auf die Herausbildung der Geschichtskonzeption von Marc Bloch,“ in: Diesener, Gerald (ed.), Karl Lamprecht weiterdenken. Universal- und Kulturgeschichte heute, Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 1993, pp. 258-271.
  • Alles Gewordene hat Geschichte. Die Schule der ‘Annales’ in ihren Texten (with Matthias Middell), Leipzig: Reclamverlag, 1994.
  • Bauern auf dem Weg in die Revolution. Die cahiers de doléances von 1789 in der Normandie, Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 1997.
  • Ökonomie als Geschichte? Die ‘historische Schule’ der Nationalökonomie im Spiegel der jüngeren Forschung, in: Cahiers d’Etudes Germaniques 40 (2001), pp. 37-52.
  • Kulturpolitik in Leipzig und Lyon, (with Thomas Höpel), Leipzig: Leipziger Universitätsverlag, 2004.
  • Articles: ‘Handel und Technologie’, ‘Technologietransfer’, ‘Vermittler, ‘Wege und Felder der Kommunikation’, in: Passage Frankreich – Sachsen. Kulturgeschichte einer Beziehung 1700 bis 2000. Catalogue of the exhibition ‘Passage Frankreich – Sachsen. Kulturgeschichte einer Beziehung’ of the Centre for Further Studies at the University of Leipzig, the History Museum of Leipzig, the State Archive of Saxony in Dresden and the Stately Homes, Gardens and Castles of Saxony with Schloss Moritzburg, edited by the State Interior Ministry of Saxony, Halle/Saale: Mitteldeutscher Verlag, 2004, pp. 62-69, 86-95, 234-241.
  • Napoléon dans l’historiographie allemande (with Matthias Middell), in: De Francesco, Antonio (a cura di), Da Brumaio ai cento giorni: cultura di governo e dissenso politico nell’Europa di Bonaparte, Milano: Guerini 2007, pp. 63-81.
  • Verlag und Manufaktur, in: Europäische Wollstädte, edited for the Westsächsischen Textilmuseums Crimmitschau by Claudia Schindler, Crimmitschau 2007, pp. 22-29.
  • Der europäische Arbeiter auf der Londoner Weltausstellung von 1851. Essay und Quelle (Jérôme-Adolphe Blanqui, Die europäische ‘Arbeiterfamilie’), Clio-online. History portal, Berlin 2007.
  • Richard Hartmann. Ein europäischer Unternehmer auf den internationalen Ausstellungen des 19. Jahrhunderts, in: Mythos Hartmann, edited by the Industry Museum of Chemnitz, Chemnitz, Verlag Heimatland Sachsen GmbH, Chemnitz 2009, pp. 137-141.
  • Regards croisés. Wirtschaftsbeziehungen zwischen Frankreich und Sachsen im 19. und 19. Jahrhundert, in: Dresdner Hefte 103 (2010), pp. 64-724.