Dr. Zrinka Štimac

Dr Zrinka Štimac joined the GEI as a researcher in April 2013 and coordinates the research field ‘Religious Change and Societal Diversity’. Her focuses include religious diversity and educational media, global educational discourses, religion, and politics.

She studied religion and English language, literature and culture at Leibniz Universität Hannover and the University of Sarajevo. Her academic career commenced at the Centre for Religious Studies and the Religious Studies Seminar at the University of Münster. She subsequently received a research grant from the German Research Foundation’s (DFG) graduate school on South-Eastern Europe at the Friedrich Schiller University Jena, completing her doctorate on ‘Religion und Bildung in Bosnien und Herzegowina. Konzepte und Strategien religiöser und säkularer Deutungsträger nach 1994’ (Religion and Education in Bosnia and Herzegovina: Concepts and Strategies of Religious and Secular Stakeholders since 1994) in 2010. A move to Bielefeld University saw her working on the DFG research project ‘The Ethos of Religious Peace Builders’ and exploring the habitus of collective religious actors, after which she took charge of teaching and administration for the area of religious studies at the same institution.

Dr Štimac's voluntary activities in the field of education include the idea, design and realisation of the ‘Suitcase of Religion’ (Religionskoffer) project for multi-disciplinary education in schools (Hannover/Münster, 2002–4), as well as her involvement in the education and culture department of the German Commission for UNESCO in Bonn. From 2004 to 2009 she served as general secretary of the European Association on World Religions in Education.

Projects

Publications

Monographs

  • Kampf um Deutungsmacht. Religion und Bildung in Bosnien und Herzegowina 1994-2008. Münster: LIT Verlag 2018.
  • Die Bosnische Kirche. Versuch eines religionswissenschaftlichen Zugangs. Würzburger Studien zur Fundamentaltheologie, Frankfurt: Peter Lang Verlag 2004.

Edited volumes

  • Schulbuch und religiöse Pluralität. Interdisziplinäre Perspektiven. Eckert. Die Schriftenreihe. Göttingen: V&R unipress (begutachtet); 2018 (im Erscheinen)
  • Die Reformation: Das schulische Wissen. 2018 (forthcoming) Göttingen: V&R unipress.
  • Praktische Religionswissenschaft. Theoretische und methodische Ansätze und Beispiele. Festschrift zum 65. Geburtstag von Udo Tworuschka. Zusammen mit Franz-Peter Burkard, Ronald Pokoyski. Münster: LIT Verlag, 2015.

Essays (Reviewed)

  • Religion and Textbook Research. In: Palgrave Handbook of Textbook Studies. Fuchs, E. / Bock,  A. (eds.), New York: Palgrave 2018 (im Erscheinen)
  • “Culture of Religions” – A Controversial Secular School Subject In: British Journal of Religious Education 2018 (accepted)
  • Feld, Habitus, Schulbuch. Praxeologischer Zugang zur Schulbuchanalyse im multireligiösen Kontext. In Schulbuch und religiöse Pluralität. Interdisziplinäre Perspektiven hrsg. von Zrinka Štimac, Göttingen: V&R unipress, 2018 (im Erscheinen).
  • From Vrhbosna to Brussels. Catholic Religious Education Between Local and European Perspectives. In Education on Post-Conflict Transition. Politicization of Religion in School Textbooks ed. by Gorana Ognjenović and Jasna Jozelić, Palgrave 2017, S. 99-127.
  • Islamic Religious Instruction in the Context of EU Integration and Education Reform. In Education on Post-Conflict Transition. Politicization of Religion in School Textbooks ed. by Gorana Ognjenović and Jasna Jozelić, Palgrave 2017, S. 33-59.
  • Religion – Sprache – Politik. Reformation in ausgewählten Schulbüchern Südosteuropas. In Luther und die Reformation in internationalen Geschichtskulturen. Perspektiven für den Geschichtsunterricht hrgs. von  Roland Bernhard, Felix Hinz und Rober Maier. Göttingen: V&R unipress 2017 (Eckert. Die Schriftenreihe, Band 145), S. 233-254.

Essays (Selection)

  • Transnational Perspectives on Religion and on Textbook Research. In Religion and Educational Research. National Traditions and Transnational Perspectives ed. by David Käbisch, Münster, Waxmann 2018 (im Erscheinen).
  • Religious Education in Bosnia and Herzegowina. In Religious Education at Schools in Southeast Europe ed. by Martin Jäggle, Martin Rothgangel und Thomas Schlag. V&R unipress 2018 (im Erscheinen).
  • Ignore the War; Concentrate on Peace. Textbook Analysis of Strategies in Post-Conflict Societies: A Praxeological Approach. In: Textbook Violence ed. by Bengt-Ove Andreassen and James R. Lewis. Equinox Publishing, 2017, S. 55-73.
  • Vernetzte Welt – Getrennte Religionen? Verflechtung von Religion und Gesellschaft als Herausforderung der Schulbücher. Eckert. Working Papers 2016/1.
  • Die bosnische Kirche heute - eine pentekostale Gemeinschaft in Tuzla. In: Ost-West. Europäische Perspektiven, Heft 4, 2015, S. 290-296.
  • Religiöse Pluralität in Ethikschulbüchern. Analyse ausgewählter Ethikbücher in östlichen und westlichen Bundesländern. In: Religionen übersetzen. Klischees und Vorurteile im Religionsdiskurs hrsg. von Christoph Bultmann und Antje Linkenbach (2015). Aschendorff, Münster, S. 45-72.
  • Wir, die Anderen und die Fremden. Konstruktion von Religion in ausgewählten Ethikbüchern. In: Non Fiktion. Schulbuch. Arsenal der anderen Gattungen, hrsg. von Maren Tribukeit, 9. Jahrgang, Heft 2 (2014), 45–62.
  • Schulbuchforschung als Thema der Religionswissenschaft. Erfahrungen mit den Lehramtsstudierenden an der Universität Bielefeld. In: Praktische Religionswissenschaft. Theoretische und methodische Ansätze und Beispiele. Festschrift zum 65. Geburtstag von Udo Tworuschka hrsg. von Franz-Peter Burkard, Ronald Pokoyski, Zrinka Štimac (2014). LIT Verlag, Münster. S 121-136.
  • Frauenorganisation "Kewser": Zwischen der islamischen spirituellen Erweckung und Frauenemanzipation In: Islam, Frauen und Europa. Islamischer Feminismus und Gender Jihad – neue Wege für Musliminnen in Europa? Hrsg. von Ina Wunn und Mualla Selçuk im Kohlhammer Verlag 2013, 241-260.
  • Auseinandersetzungen um den Religionsunterricht und die Bildungsreformen in Bosnien und Herzegowina. In: Land-Bericht. Sozialwissenschaftliches Journal, Heft 2, 2010, S. 26-45.
  • Der Islam in Bosnien und Herzegowina. Sophia perennis als ein dialogisches Konzept, in: Wege und Welten der Religionen. Forschungen und Vermittlungen. Festschrift für Udo Tworuschka hrsg. von Jürgen Court und Michael Klöcker. Verlag Otto Lambeck, Frankfurt am Main, 2009, 563-574.

Presentations (Selection)

  • Religiöse Vielfalt in Bildungsmedien erforschen - theoretische und methodische Perspektiven. Technische Universität Braunschweig, Institut für Erziehungswissenschaft, 13.12.2017.
  • Transnationale Bildungsdiskurse zur Religion: UNESCO, OSZE und Europarat. Tagung: Religionen und Politik im Bereich der Bildung, DVRW-Arbeitskreis Religion und Politik 17.11.2017, Wien
  • Reformation in ausgewählten Schulbüchern. Vorläufige Resultate. Tagung: Von der Reformation zur religiösen Pluralität. Bildungsmedien im Fokus,  GEI, 09.11.17
  • Religion im Bildungsfeld: Theoretische und methodische Herausforderungen, Deutsche Vereinigung für Religionswissenschaft, Jahrestagung, Philipps-Universität Marburg, 15.09.2017
  • Reformation reloaded? Religion und Bildung. Jahrestagung der Sektion Historische Bildungsforschung der DGfE, 07.09.17 -09.09.17, GEI, Braunschweig, 09.09.2017
  • Kritische Analyse von Religion: Bildungsdiskurse und Bildungsmedien. Expertenkonsultation Christlich-Islamisches Forum (CIFR - Religionspädagogik). Kritische Schulbuchanalyse im Blick auf interreligiöse Bildung, Münster, 3.-4. März 2017.
  • Transnationale Schulbuchforschung: Theoretische und methodologische Perspektiven. Islam im konfessionellen und im religionskundlichen Unterricht. Universität Wien, 28.2.-1.3.2017.
  • Religion im Schulbuch: Intersektionalität als Herausforderung der Ethikbücher. Universität Hannover, Institut für Theologie und Religionswissenschaft, 18.01.2016.
  • Religion, Pluralism, Textbooks. Challenges and Chances. NECE, Crossing Borders. Migration and Citizenship Education in Europe, 10-12.11.2016, Zagreb, Croatia.
  • Mit Schulbuch Wissen gegen Containerdenken? Herausforderung der Ethikbücher. Universität Marburg, Religionswissenschaft, 09.11.2016.
  • Religion - Sprache - Politik. Reformation in ausgewählten Schulbüchern Südosteuropas. Tagung: Die Reformation in europäischen Geschichtskulturen. Perspektiven für den Geschichtsunterricht, 13.02.2016. GEI, Braunschweig.
  • Chair, Panel: Repräsentationen von Migration in Bildungsmedien. Tagung: Migration und Bildung in Deutschland seit 1945, 19.05.2016.
  • Chair, Panel: Educational Media and Materials. Georg Arnhold International Summer School on Education for Sustainable Peace. Transitional Justice and Education: Engaging Children and Youth in Justice and Peacebuilding Through Educational Media, Curricula and Outreach. GEI. Georg Arnhold. Braunschweig, 23.06.2015.
  • Intercultural Education. Projects and Tendencies at the Georg-Eckert-Institute. Konferenz: Integrated and Intercultural Education in Europe. Nansen Dialogue Centre Osijek. Nansen Dialogue Centre Osijek. Vukovar, 28.02.2015.
  • Praxeologisches Quadrat und Schulbuchanalyse. Wahrnehmung, Urteil und Handlung. Konferenz "Schulbuch und Religion". Georg-Eckert-Institut. Braunschweig, 21.11.2014.
  • Who gets to set the tone? Educational stakeholders and religious education in multi-religious and post-communist context. Universität Bielefeld. Zentrum für interdisziplinäre Forschung (ZIF). Bielefeld, 31.07.2014.
  • Religion in Ethics Texbooks in Germany: Constructing Religious Diversity. Universität Groningen. European Association for the Study of Religion. Groningen, Niederlande, 13.05.2014.
  • Opening Speaker. Panel: Negotiating Identity in Relation to the Past: “The Image of the Other” in History (and Religion). KAICIID Global Forum on Interreligious and Intercultural Education. The KAICIID Dialogue Centre. Wien, Österreich, 18.11.2013.
  • Religiöse Pluralität im Schulbuch: Wer? Was? Wie? Warum? Ringvorlesung des Interdisziplinären Forums Religion. Vorlesungsreihe: Religionen übersetzen. Klischees im Religionsdiskurs. Universität Erfurt. Erfurt, 26.11.2013.
  • OSCE and the "Culture of Religions". Modernisation of Post-communist Education. Conference: External Educational Interventions and History Education Reform in Post-conflict Contexts: The Case of South Eastern Europe. Georg-Eckert-Institut. Braunschweig, 22.11.2013