Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut (Juli 2017) Wird diese E-Mail nicht korrekt angezeigt, können Sie den Newsletter im Browser öffnen.

Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut

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Ausschreibung Schulbuch des Jahres 2018

Was ist ein gutes Schulbuch - in einer Zeit rasanter Wissensentwicklung, digitaler Vernetzung und zunehmender gesellschaftlicher Vielfalt? Bis zum 31.Juli 2017 können alle Personen, Verlage oder Institutionen, die Bildungsmedien produzieren oder nutzen, Lehrwerke zur Begutachtung als "Schulbuch des Jahres 2018" vorschlagen. Weiterlesen

Neue wissenschaftliche Buchreihe des Georg-Eckert-Instituts: Palgrave Studies in Educational Media

Die neue Reihe veröffentlicht herausragende Manuskripte zu Bildungsmedien in ihren kulturellen und soziopolitischen Kontexten und aus lokaler wie globaler Perspektive. Die Reihe erscheint ausschließlich in englischer Sprache bei Palgrave Macmillan, London. Der erste Band der neuen Reihe erscheint im Spätsommer 2017: Simona Szakács, Europe in the Classroom. World Culture and Nation-building in Post-socialist Romania. Weiterlesen

Internationale Georg Arnhold Summer School

Vom 24. -28. Juli findet die diesjährige Internationale Georg Arnhold Sommerschule zum Thema „Bildung in humanitären Notsituationen“ statt. In Beiträgen und Workshops werden sowohl Theorien und Methoden, Curricula und Bildungsmedien als auch die Rolle und Ausbildung von Lehrkräften im Bereich der Bildung in humanitären Notsituationen diskutiert. Im Fokus stehen alle Bildungsstufen sowie formale und nicht-formale pädagogische Praktiken. Das Programm finden Sie hier.

Zwischentöne goes Europe!

Das Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung mit dem Webportal zwischentoene.info beteiligt sich in dem Erasmus+ Projekt "Reflections: Educating for critical thinking, inclusive societies and dynamic engagement". Ziel ist die gemeinsame Entwicklung von mehrsprachigen Unterrichtsmaterialien im Rahmen von Global Citizen Education. Weiterlesen

Veranstaltungen

Start des UNESCO – MGIEP Leitfadens ‚Textbooks for Sustainable Developement: A guide to Embedding‘

Das Georg-Eckert-Institut nahm vom 4. bis zum 7. Juli beim offiziellen Start des UNESCO – MGIEP Leitfadens ‚Textbooks for Sustainable Developement: A guide to Embedding‘ im Rahmen des dritten Asia-Pacific Meetings on Education in Bangkok teil. Dr. Eleni Christodoulou, war eine der führenden Autorinnen und Mitglied im redaktionellen Leitungsgremium des Projekts. Weiterlesen

Konferenz zum Thema 'Prevention of Violent Extremism (PVE)' in Paris

Am 26. Juni organisierte das GEI gemeinsam mit der Deutschen Delegation der UNESCO in Paris eine Konferenz zum Thema 'Prevention of Violent Extremismus through Educational Media (PVE)'. Ziel der  Konferenz war es, Möglichkeiten zur Vermeidung von gewalttätigem Extremismus durch Bildungsmedien aufzuzeigen und zu stärken. Weiterlesen

Kolloquium: Digitale Bildung mit OER

Open Educational Resources (OER) bzw. freie Bildungsmaterialien bieten innovative und interaktive Möglichkeiten für Bildung in der digitalen Welt. Wie werden diese OER medial aufbereitet und über Netzwerke publiziert? Ingo Blees und Luca Mollenhauer vom Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) gaben in ihrem Vortrag am 7. Juni im GEI einen Einblick in ihre Arbeit. Weiterlesen

Tagung in Luzern zum Thema "Aneignungspraktiken an ausserschulischen Lernorten"

Anfang Juni leiteten Barbara Christophe und Felicitas Macgilchrist zwei Workshops zu Methoden der Medienaneignungsforschung bei der Tagung zu "Aneignungspraktiken an ausserschulischen Lernorten" an der PH Luzern an. Die Tagung wurde organisiert von der Fachstelle für Didaktik Ausserschulischer Lernorte (FDAL) der PH Luzern. Weiterlesen

Abteilung Schulbuch als Medium bei der International Communication Association in San Diego

Vom 26. bis zum 30. Mai hat die Abteilung Schulbuch als Medium mit drei Vorträgen an der Konferenz der International Communication Association in San Diego teilgenommen. Themen waren: "YouTube Stars as Role Models for Teenagers – Display, Affirmation and Negotiation of Adolescent Identities" "Dis/continuity and political subjectivation: Thinking media and revolution with Ranciére and Barad" und "Datafication and educational technology: On shaping social orders through “the world’s most data-minable industry by far”.


Migration im Blickpunkt deutsch-israelischer Schulbuchgespräche - DISKB-Treffen in Berlin

Im Mai trafen sich die Mitglieder der Deutsch-Israelischen Schulbuchkommission (DISBK) in Berlin. Ziel des Treffens war es, Anregungen für die Gestaltung virtueller Unterrichtseinheiten zum Thema "Migration" zu sammeln und die im Entstehen begriffenen israelisch-deutschen Module der drei bilateralen Arbeitsgruppen, bestehend aus Historikern, Sozialkundlern und Geographen, weiter zu diskutieren. Über die spannenden Begegnungen und Eindrücke mehr im Exkursionsbericht. Weiterlesen

Weltweit erste IT-Fachkonferenz zum Thema "Sicherheit im Netz"

Am 18. und 19. Mai 2017 fand die weltweit erste IT-Fachkonferenz zum Thema "Clientmanagementsystem OPSI "statt. Die rund 40 TeilnehmerInnen kamen aus allen deutschen Forschungsverbünden sowie dem universitären Bereich. Die Vorträge, u.a. vom Hersteller UIB sowie den Firmen Cape-IT und Univention, drehten sich rund um OPSI und das institutsübergreifende Communityprojekt 'opsi4instituts'. Weiterlesen

Migration, Flucht und Integration

Themenschwerpunkt der diesjährigen wissenschaftlichen Jahrestagung des Leibniz-Forschungsverbunds Bildungspotentiale (LERN) in Berlin war Migration, Flucht und Integration. Vorträge von Leibniz Instituten und weiteren Instituten diskutierten dabei die Potentiale und Herausforderungen für die Bildungsforschung. Weiterlesen

Zukunftstag im Georg-Eckert-Institut

Spannende Berufe auch für Jungs - unter diesem Motto lud das GEI im Rahmen des niedersächsischen Zukunftstages im April 2017 ein. Bei einer Führung durch die Forschungsbibliothek wurde der Aufbau eines Schulbuches erklärt und die unterschiedlichen bibliothekarischen Tätigkeiten vermittelt. Begeistert nutzten die Jugendlichen auch die Gelegenheit, eine Schulbuchseite selbst zu gestalten. Weiterlesen

Abschlusstreffen "Innovative History Education for All" in San Sebastian

Anfang April fand das Abschlusstreffen "Innovative History Education for All" auf der Euroclio Annual Conference in San Sebastian statt, an dem Maren Tribukait  für das GEI teilnahm. Die Projektgruppe diskutierte den am GEI erarbeiteten Bericht "Digital learning in European education policies and history curricula" und bildungspolitische Empfehlungen zur Stärkung des digitalen Lernens. Weiterlesen

Neuerscheinungen

Memory practices and colonial discourse: Tracing text trajectories and lines of flight

Felicitas Macgilchrist Johanna Ahlrichs, Patrick Mielke und Roman Richtera (Hg.) 

How self-evident is a colonial rationality today? The paper suggests that the memory practices enacted by pupils, curricula, teachers, authors and the material affordances of textbooks repeat entrenched colonial hierarchies and racisms, ‘and also’ exceed any overly simple understanding of how colonial rationality plays out in contemporary discourse. Weiterlesen

Friedens-und Konfliktforschung

Tobias Ide (Hg.)

Spannungen zwischen den USA und Russland, Terroranschläge in Berlin und Paris, aber auch Friedensprozesse in Kolumbien und Annäherungen zwischen Kuba und den USA: Die Dynamiken gewaltsamer Konflikte und friedlicher Kooperation spielen eine zentrale Rolle in der heutigen Weltpolitik. Der neu erschienene Sammelband leistet eine systematische Einführung in das zuständige Forschungsfeld. Weiterlesen

Eckert. Beiträge 2017/1

The grammar of visual design and its didactic use in history textbooks for the sixth grade of Greek primary education.

Vasileios Tagkotas und Ioannis Fykaris

Auf der Grundlage von Gunter Kressands und Theo van Leeuwens "Grammar of Visual Design" werden Bilder in kürzlich genehmigten griechischen Geschichtsbüchern für sechste Klassen analysiert. Die Autoren erteilen didaktische Vorschläge  für jedes Bild auf der Grundlage der Analyse. Sie diskutieren zudem die didaktische Funktionalität von Schulbuchbildern. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2017/9

Zur Darstellung des Antisemitismus in deutschen Schulbüchern

Falk Pingel

Der Text wurde im Rahmen eines gemeinsamen Projektes des Georg-Eckert-Instituts mit dem Anne Frank Zentrum e.V. Berlin erstellt, das in der zweiten Jahreshälfte 2016 durchgeführt wurde. Er basiert auf einer Stichprobe aktueller zugelassener Geschichtsbücher und bereits vorliegenden Schulbuchanalysen zum Thema. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2017/10

Mutual Images - Textbook Representations of Historical Neighbors in the East of Europe

János M. Bak and Robert Maier

The articles in this Dossier originate from an essay competition launched in August 2015 by the Medieval Central Europe Research Network (see mecern.eu) and the Georg Eckert Institute. The international jury, Anna Adamska of Utrecht, Rune Brandt Larsen of Lund, Vasco LaSalvia of Rome, and Robert Maier from Georg Eckert Institute, chaired by János Bak, selected of these essays for prizes and honorary mentions. Their edited versions are published here. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2017/11

The Constructions of Self and Other in the history textbooks of Bolivia, Chile, and Peru in relation to the War of the Pacific

Felipe Rossi Schmechel

Der Salpeterkrieg (1879-1883), auch als pazifischer Krieg bezeichnet, ist keineswegs als abgeschlossene Angelegenheit zwischen Bolivien, Chile und Peru anzusehen. Die Konsequenzen dieses bewaffneten Kampfes spielen nach wie vor eine starke und bestimmende Rolle in der Art wie sich die Länder gegenseitig konstruieren. Mithilfe einer poststrukturalistischen Diskursanalyse, adressiert diese Studie die Frage, wie die diskursiven Darstellungen verschiedener Konfliktinterpretationen in den Schulbüchern dieser Länder Identitäten durch die Reproduktion von Kriegsnarrativen konstruieren. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2017/12

British and German Textbook Publishers: A Guide to Archieve Collections

Lars Müller

Historische Forschung ist vom Zugang zu Archivmaterialien abhängig. Für die Archivbestände von Schulbuchverlagen kann allerdings festgestellt werden, dass die Ausgangslage überaus disparat ist. Es ist das Ziel dieses Archivguides hier Abhilfe zu schaffen. Er listet Archivbestände von Schulbuchverlagen aus Deutschland und Großbritannien auf und bietet weiterführende Informationen zu den Beständen und ihre Zugänglichkeit. Weiterlesen

Alle Neuerscheinungen finden Sie auch unter: www.gei.de/nc/publikationen/neuerscheinungen.html

Publizieren

Wenn Sie wissenschaftliche Manuskripte zur internationalen Bildungsmedienforschung publizieren möchten, wenden Sie sich gerne an unser Team für Publikationen: publikationen@remove-this.gei.de

Die Rahmenbedingnungen für das Publizieren in unserer Schriftenreihe finden Sie hier: www.gei.de/publikationen/eckert-die-schriftenreihe.html

Das GEI in den Medien

Klischees laut Lehrplan? Der Islam in Schulbüchern

Was lernen Kinder in Schulbüchern über den Islam und was nicht? Dass Deutschland ein Einwanderungsland ist, ist in den Klassenzimmern schon lange zu sehen. In vielen Schulbüchern wird die gesellschaftliche Vielfalt jedoch nur unzureichend abgebildet. Auch wenn es um das Thema Islam geht, fehlt in den Unterrichtsmaterialien oft noch der differenzierte Blick. Weiterlesen

Weitere Medienberichte finden Sie unter: http://www.gei.de/de/presse/medienecho.html

Stellenangebote und Praktika im GEI

Aktuelle Stellenausschreibungen des Georg-Eckert-Instituts finden Sie hier: http://www.gei.de/de/stellenangebote.html

News from the GEI

Textbook of the Year 2018 - Call for proposals

What constitutes a good textbook in an era of rapid knowledge development, digital networking and increasing social diversity? Publishers, individuals or institutions that use or produce educational media have until the 31 July 2017 to nominate teaching materials for consideration for the 2018 ‘Textbook of the Year’ award. The price will be announced in February 2018 at didacta in Hanover. Read more

New Expert Series from the Georg Eckert Institute: ‘Palgrave Studies in Educational Media’

This new book series publishes outstanding manuscripts on educational media in their cultural and socio-political contexts, taking both a local and global perspective. It will appear exclusively in English from Palgrave Macmillan, London. The first volume is set for release in late summer 2017: Simona Szakács, Europe in the Classroom: World Culture and Nation-Building in Post-socialist Romania. Read more

Georg Arnhold International Summer School

This year’s Georg Arnhold International Summer School on the subject of "Education in Emergencies" will take place from July 24. to 28. The program consists of presentations and workshops that critically explore theories and methods, curricula and educational media, the role and training of teachers of EiE, focusing on all educational levels as well as formal and non-formal educational practices. Find more information about the program here.

Zwischentöne goes Europe!

The Georg Eckert Institute for International Textbook Research is taking part in the Erasmus+ project ‘Reflections: Educating for Critical Thinking, Inclusive Societies and Dynamic Engagement’ with its web portal zwischentoene.info. The Erasmus+ project aims to cooperatively develop multi-lingual teaching material in the framework of global citizenship education. Read more

Events

International Guidebook on Embedding ESD in textbooks

The Georg Eckert Institute will be participating in the official launch of a UNESCO - MGIEP guidebook for textbook authors ‘Textbooks for Sustainable Development: A guide to Embedding’ at the 3rd Asia-Pacific Meeting on Education 2030, taking place in Bangkok from the 4th to the 7th July 2017. Eleni Christodoulou was one of the lead authors and member of the Editorial Board of the project. Read more

Conference on the ‘Prevention of Violent Extremism (PVE)’ in Paris

On 26 June 2017, the GEI and the Permanent Delegation of Germany to UNESCO co-organised a workshop on the ‘Prevention of Violent Extremism (PVE)’ through Educational Media at the UNESCO Headquarters in Paris. Read more

Colloquium: Digital education using OER

Open Educational Resources (OER) or freely available educational materials provide innovative and interactive educational possibilities in the digital world. But how are such OER prepared and published through relevant networks? Ingo Blees and Luca Mollenhauer from the German Institute for International Educational Research (DIPF) presented insights into their work on 7 June. Read more

Conference in Lucerne on ‘Knowledge Appropriation Practices in Non-School Learning Environments’

At the beginning of June Barbara Christophe and Felicitas Macgilchrist led two workshops on methods of research into media appropriation at the conference on Knowledge Appropriation Practices in Non-School Learning Environments (Aneignungspraktiken an ausserschulischen Lernorten) at the PH Lucerne University of Teacher Education. The conference was organised by the Department for the Didactics of Non-School Learning Environments (FDAL) at the PH Lucerne. Read more (in German).

Textbooks as Media department at International Communication Association conference in San Diego

Researchers from the GEI’S Textbooks as Media department contributed to the annual conference of the International Communication Association, held from 26 to 30 May in San Diego, with three papers: "YouTube Stars as Role Models for Teenagers – Display, Affirmation and Negotiation of Adolescent Identities", "Dis/continuity and political subjectivation: Thinking media and revolution with Ranciére and Barad", and "Datafication and educational technology: On shaping social orders through ‘the world’s most data-minable industry by far’”.

Israeli-German textbook discussions around migration: DISBK meeting in Berlin

The members of the German-Israeli Textbook Commission (DISBK) met in Berlin in May to collect ideas for virtual teaching units on the topic of migration and continue discussions on the Israeli-German learning modules currently in progress within meetings of the Commission’s three bilateral working groups of historians, social scientists and geographers respectively. You can read more about the interesting encounters and impressions that emerged from the event in the full report. Read more (in German)

First Specialist Conference Worldwide on ‘Client Management OPSI’

On 18 and 19 May 2017, the first ever specialist IT conference on ‘Client Management OPSI’ took place at the GEI. The 38 participants represented all of the German research associations as well as universities. Presentations by the developer UIB and the companies Cape-IT and Univention, among others, revolved around OPSI and the cross-institutional community project ‘opsi4instituts’. Read more

Migration, flight and Integration

‘Migration, Flight and Integration’ was the focus of this year’s Leibniz Education Research Network conference in Berlin. Presentations from members of Leibniz institutes and other organisations explored the potential and the challenges of educational research. More information can be found in the conference programme (in German). Read more

Future Day (Zukunftstag) at the Georg Eckert Institute

Exciting careers for boys too! – With this motto in mind, the Georg Eckert Institute invited young people to visit as part of Lower Saxony’s ‘Zukunftstag’ (Future Day) in April 2017. During a tour through the Research Library, colleagues from the GEI explained the structure of a textbook and discussed the various responsibilities and tasks associated with library work. The enthusiastic group of teenagers took the opportunity to design their own textbook page. Read more

Wrapping-up meeting for "Innovative story Education for All" in San Sebastian

At the beginning of April, the Euroclio Annual Conference in San Sebastian hosted a meeting to wrap up the "Innovative History Education for All" project. The meeting, at which the GEI was represented by Dr. Maren Tribukait, discussed the report, produced at the GEI, on "Digital learning in European education policies and history curricula" and education policy recommendations for raising the profile of and improving digital learning. Read more

New Publications

Memory practices and colonial discourse: Tracing text trajectories and lines of flight

Felicitas Macgilchrist Johanna Ahlrichs, Patrick Mielke und Roman Richtera (eds.)

How self-evident is a colonial rationality today? The paper suggests that the memory practices enacted by pupils, curricula, teachers, authors and the material affordances of textbooks repeat entrenched colonial hierarchies and racisms, ‘and also’ exceed any overly simple understanding of how colonial rationality plays out in contemporary discourse. Read more

Peace and conflict research

Tobias Ide (eds.)

Tensions between Russia and the US, terror attacks in Paris and Berlin, the Colombian peace process and rapprochement between the US and Cuba: The dynamics of violent conflict and peaceful cooperation play a key role in global politics today. This new edited volume provides a systematic introduction to the field of research that revolves around these issues. Read more

Eckert. Beiträge 2017/1

The grammar of visual design and its didactic use in history textbooks for the sixth grade of Greek primary education.

Vasileios Tagkotas und Ioannis Fykaris

Auf der Grundlage von Gunter Kressands und Theo van Leeuwens "Grammar of Visual Design" werden Bilder in kürzlich genehmigten griechischen Geschichtsbüchern für sechste Klassen analysiert. Die Autoren erteilen didaktische Vorschläge  für jedes Bild auf der Grundlage der Analyse. Sie diskutieren zudem die didaktische Funktionalität von Schulbuchbildern. Read more

Eckert. Dossiers 2017/9

Zur Darstellung des Antisemitismus in deutschen Schulbüchern

Falk Pingel

This publication emerged from a project undertaken jointly by the Georg Eckert Institute and the Anne Frank Zentrum in Berlin in the second half of the year 2016. The project drew up a general overview of the depiction of antisemitism in German textbooks on the basis of a sample of approved history textbooks currently in use in German schools of extant textbook analysis on the topic. Read more (in German)

Eckert. Dossiers 2017/10

Mutual Images - Textbook Represenations of Historical Neighbors in the East of Europe

János M. Bak and Robert Maier

The articles in this Dossier originate from an essay competition launched in August 2015 by the Medieval Central Europe Research Network (see mecern.eu) and the Georg Eckert Insitute. The international jury, Anna Adamska of Utrecht, Rune Brandt Larsen of Lund, Vasco LaSalvia of Rome, and Robert Maier from Georg Eckert Institute, chaired by János Bak, selected seven of these essays for prizes and honorary mentions. Their edited versions are published here. Read more

Eckert. Dossiers 2017/11

The Constructions of Self and Other in the history textbooks of Bolivia, Chile, and Peru in relation to the War of the Pacific

Felipe Rossi Schmechel

The War of the Pacific (1879-1883) is far from being considered a completed matter between Bolivia, Chile and Peru. The consequences of this conflict continue to play a prominent role in determining the ways in which each of the three countries construct the others; these reciprocal notions remain dominated by a pattern of rivalry. Making use of poststructuralist discourse analysis, this study addresses the question of how the discursive articulations of differing interpretations of the conflict in the textbooks of these countries act to construct identities through the reproduction of narratives based on the war. Read more

Eckert. Dossiers 2017/12

British and German Textbook Publishers: A Guide to Archieve Collections

Lars Müller

Access to archive material is pivotal to historic research. However there are currently wide disparities in the archives of textbook publishers. This guide aims to redress the situation by creating a list of the archive collections of German and British textbook publishers and by providing additional details about the collections and their accessibility. Read more

For an overview of all our recent publications: http://www.gei.de/nc/en/publications/new-publications.html

Publishing with the GEI

If you have quality work in international educational media research that you would like to publish, our publications team would be pleased to hear from you: publikationen@gei.de

You can find information about publishing in our Schriftenreihe book series here: http://www.gei.de/en/publications/eckert-die-schriftenreihe.html

The GEI in the media

Clichés in the Curriculum? Islam in textbooks

What do children learn about Islam from their textbooks and what is not included? Germany’s classrooms have reflected its position as a country of immigration for some time. Many textbooks, however, still do not adequately portray this social diversity. Teaching materials on the subject of Islam, for example, frequently still lack a differentiating perspective. Read more (in German)

You can read more at: http://www.gei.de/en/press/media-coverage.html

Situations vacant and internships at the GEI

Current vacancies at the Georg Eckert Institute can be viewed here: http://www.gei.de/en/vacancies.html

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V.i.S.d.P.: Catrin Schoneville (Presse- und Öffentlichkeitsarbeit)
Georg-Eckert-Institut, Celler Straße 3, 38114 Braunschweig
Tel.: +49 (0)531 590 99 504, schoneville@gei.de
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