Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut (März 2017) Wird diese E-Mail nicht korrekt angezeigt, können Sie den Newsletter im Browser öffnen.

Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut

English version below

Projekt "Hi-story Lektionen"

Digitale Unterrichtsmittel halten unaufhaltsam Einzug in europäische Klassenzimmer. Umso wichtiger ist es, dass sie fundiertes, aber ansprechend aufbereitetes Material vermitteln. Genau das verfolgt das Georg-Eckert-Institut im Projekt „Hi-story Lektionen“. Das Ergebnis: ein Webportal mit interaktiven Zeitleisten, Infografiken und akustischen Animationen. Weiterlesen

Making textbook content inclusive: A focus on religion, gender, and culture

In Kooperation mit der UNESCO entwickelte das GEI den Leitfaden „Making Textbook content inclusive: A focus on Religion, Gender, and Culture”, der kürzlich veröffentlicht worden ist. Die Publikation bietet
theoretische, didaktische, methodische und praktische Hinweise zum
Verfassen und zur Evaluierung von Schulbüchern. Weiterlesen

Projekt mit Anne Frank Zentrum abgeschlossen - Antisemitismus-Studie erschienen

Im Rahmen eines gemeinsamen Projektes des Georg-Eckert-Instituts mit dem Anne Frank Zentrum e.V. Berlin untersuchte Falk Pingel die Darstellung des Antisemitismus in deutschen Schulbüchern. Dieses basiert auf einer Stichprobe aktuell zugelassener Geschichtsbücher und bereits vorliegenden Schulbuchanalysen zum Thema. Weiterlesen

Neuer Georg-Arnold-Gastprofessor am GEI

Giovanni Scotto ist Associate Professor für Kultursoziologie an der Universität Firenze. Derzeit lehrt er internationale Konflikttransformation, transformative Bildungsmethoden und Mediation. In seiner Forschung untersucht Giovanni Scotto, wie die Ausbildung für Pädagogen, die in gewaltsamen Konflikten und humanitären Notfällen unterrichten, besser verstanden, zugänglich gemacht und verbessert werden kann. Seine Ziele sind die Entwicklung von Potentialen der AusbilderInnen sowie die Stärkung des Bildungssektors der Friedensförderung. Giovanni Scotto wird von März bis August 2017 als Georg-Arnhold-Gastprofessor am GEI sein. Weiterlesen

Veranstaltungen

Internationale Georg Arnhold Summer School

Die diesjährige Summer School beschäftigt sich mit dem Thema „Bildung in humanitären Notsituationen" und richtet sich an junge WissenschaftlerInnen, ExpertInnen und PraktikerInnen, die sich in Forschung und Arbeit kritisch mit dem Thema auseinandersetzen. Die Summer School findet vom 24. bis zum 28. Juli 2017 statt. Anmeldeschluss war der 1. April 2017. Weiterlesen

Rückblick

Workshop "Semantische Korpusanalyse": Anwendung der Tools aus dem Projekt "Welt der Kinder"

In diesem Workshop wurden die im Projekt "Welt der Kinder" entwickelten Digital Humanity-Tools ausprobiert und evaluiert. Dies ist für alle interessant, die selbst mit großen Textmengen arbeiten und strukturelle Text-Muster mit neuen technischen Möglichkeiten offen legen wollen. Der Workshop fand am 21. März von 14:30 Uhr bis 18.30 Uhr im GEI statt. Weiterlesen

„Willkommenskultur“ versus „gesteuerte Invasion“

Die tschechische Regierung zählt zu den schärfsten Kritikern der Berliner Einwanderungspolitik. Auch auf ihrem Treffen im August 2016 in Prag kamen sich die Bundeskanzlerin Merkel und Präsident Milos Zeman in dieser Frage kaum näher. Was steht in den Schulbüchern beider Länder zum Thema Migration und wie wird darüber unterrichtet? Ein jüngstes Treffen der deutsch-tschechischen Schulbuchkommission gab Antworten. Weiterlesen

Tagung in Kiew/Ukraine: „Europabilder im Wandel“

Bei der Tagung in Kiew im November 2016 hat das Georg-Eckert-Institut erkundet, wie Europa in den Ländern der Östlichen Partnerschaft und in Russland gesehen wird. Welche Vorstellungen von Europa gibt es? Wie haben diese sich gewandelt? Inwiefern konkurrieren oder konvergieren sie mit Europavorstellungen in anderen Ländern? Ein Rückblick. Weiterlesen

Preisverleihung des Georg-Eckert-Forschungspreises 2016 in Braunschweig

Gemeinsam mit dem Ministerpräsident des Landes Niedersachsen Stephan Weil überreichte das GEI am 11. November die Auszeichnung für wissenschaftliche Arbeiten auf dem Gebiet der internationalen Bildungsmedienforschung an Anja Kirsch und Anna Heym. Weiterlesen

Schulbücher im Nahen Osten - Repräsentationen von religiöser Diversität und Umweltproblemen

Am 20. und 21. November 2016 tagten in Kairo 30 BildungsforscherInnen aus Ägypten, Deutschland, Marokko, Tunesien, Katar, Palästina und Jemen zu Schulbüchern im arabischen Raum. Auf der Konferenz wurden Ideen für zukünftige Forschungskooperationen entwickelt und der Dialog über Bildungsreformen gefördert. Weiterlesen

Digitale Revolution im Klassenzimmer?

Wird durch die Digitalisierung von Grund auf verändert wie wir lehren und lernen? Wie können digitale Technologien in der Bildung sinnvoll genutzt werden? Was bedeutet das für Schulen und Bildungsmedienverlage? Am 14. Februar diskutierten auf der didacta 2017 VertreterInnen aus Politik, Wissenschaft und Bildung über Chancen, Risiken und auch Herausforderungen der Digitalisierung. Weiterlesen

Podiumsdiskussion: Wieviel und welches Wissen braucht der Geschichtsunterricht?

Anlässlich des 80. Jahrestages des ersten Erscheinens deutsch-französischer Schulbuchempfehlungen veranstaltet der Verband der Geschichtslehrer Deutschlands (VGD) am 27. Februar 2017 ab 18:00 Uhr eine Podiumsdiskussion in den Räumen des Georg-Eckert-Instituts. Weiterlesen

Authentizität als Kapital hisorischer Orte

Dokumentationszentren und Gedenkstätten finden sich häufig an Orten, die mit leidvollen Erfahrungen und komplexen Erinnerungen verbunden sind. Diesen historischen Orten wird oftmals Authentizität zugeschrieben. Doch was genau ist dieses Authentische und in welchen Formen wird es transformiert, abgewandelt und inszeniert? Vom 01. bis zum 03. März 2017 fand in Dachau eine Konferenz zu diesem spannenden Thema statt.Weiterlesen

„Europa – unsere Geschichte“: Ein neuer Blick auf die Geschichte Europas auf der Leipziger Buchmesse

Im Fokus BILDUNG – Programm für Lehrkräfte und ErzieherInnen – stellten Projektbeteiligte am 23. März Band 1 von „Europa – unsere Geschichte“ vor und präsentieren Hintergründe, Konzept und Ziele der in einem binationalen Team für den Einsatz im Geschichtsunterricht an deutschen und polnischen Schulen entwickelten Lehrwerkreihe. Kooperationspartner der Veranstaltung ist das Polnische Institut Berlin – Filiale Leipzig. Weiterlesen

Wenn Deutsche und Polen gemeinsam Geschichte schreiben: „Europa – unsere Geschichte“ im Programm „Leipzig liest“ der Leipziger Buchmesse

Über das didaktisch-methodische Konzept von „Europa – unsere Geschichte", einer Lehrwerkreihe, die mehr als einen national gebundenen Zugang zum Unterrichtsgegenstand anbieten möchte, diskutierten am 23. März Projektbeteiligte und weitere Experten im Polnischen Institut Berlin – Filiale Leipzig. Das Polnische Institut ist Kooperationspartner der Veranstaltung. Weiterlesen

Auszeichnung des Schulbuches des Jahres 2017 am 24. März 2017

Im Rahmen der Leipziger Buchmesse vergab das Georg-Eckert-Institut gemeinsam mit der Bundeszentrale für politische Bildung/bpb am 24. März 2017 den Preis Schulbuch des Jahres 2017. Weiterlesen

Neuerscheinungen

Eckert. Beiträge 2016/4

Teaching the Nation: Recontextualized National Identity in Sri Lankan English Language Textbooks

Tilakaratna, Namala

Der Aufsatz befasst sich mit der Entstehung nationaler Identitäten anhand eines Textes aus einem Englisch-Schulbuch aus Sri Lanka. Er analysiert die Konstruktion ethno-religiöser sinhalesischer Mehrheitsgesellschaft durch die Exklusion der ethnischen Diversität Sri Lankas.Weiterlesen

Eckert. Beiträge 2017/1

The grammar of visual design and its didactic use in history textbooks for the sixth grade of Greek primary education.

Vasileios Tagkotas und Ioannis Fykaris

Auf der Grundlage von Gunter Kressands und Theo van Leeuwens "Grammar of Visual Design" werden Bilder in kürzlich genehmigten griechischen Geschichtsbüchern für sechste Klassen analysiert. Die Autoren erteilen didaktische Vorschläge  für jedes Bild auf der Grundlage der Analyse. Sie diskutieren zudem die didaktische Funktionalität von Schulbuchbildern. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2016/6

Textbook Production in a Hybrid Age: Contemporary and Historical Perspectives on Producing Textbooks and Digital Educational Media

Steffen Sammler, Felicitas Macgilchrist, Lars Müller und Marcus Otto

Der Aufsatz befasst sich mit der Herstellung von Lehr- und Lehrmedien sowie deren Einfluss auf die Wissenskonstruktion in Schulen. Mit einem interdisziplinären Ansatz werden Praktiken von Verlagen, Autoren und Redakteuren erforscht. Zudem werden matrial-semiotische Aspekte untersucht und versucht so ergründen, wie als wissenswert erachtetes Wissen ausgewählt wird. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2017/7

About us and our Neighbours: History Textbooks in in the Republic of Moldova, Romania and Ukraine

Sergiu Musteaţă

Mit einer Analyse von Geschichtsschulbüchern aus Moldawien, Rumänien und der Ukraine wird in diesem Dossier ergründet, wie die jeweils anderen beiden Länder und ihre Bevölkerung dargestellt werden. Weiterlesen

Eckert. Dossiers 2017/8

Zwischenberichte der Deutsch-Israelischen Schulbuchkommission

Alfons Kenkmann, Wolfgang Sander und Ute Wardenga (Hg.)

Bei den vorliegenden Zwischenberichten der Arbeitsgruppen Geschichte, Geographie und Sozialkunde der Deutsch-Israelischen Schulbuchkommission (DISBK) handelt es sich um Arbeitspapiere, die von den deutschen Mitgliedern der bilateralen Arbeitsgruppen verfasst worden sind. Weiterlesen

Eckert. Die Schriftenreihe

History Can Bite. History Education in Divided and Postwar Societies

Denise Bentrovato, Karina V. Korostelina, Martina Schulze (Hg.)

Der Band bietet kritische Einblicke in Vorgehensweisen in Lehrplänen, Schulbüchern und von Lehrenden weltweit, wenn sie über die Vergangenheit als Folge von Bürgerkrieg und Massengewalt unterrichten. Dabei werden die wichtigsten Herausforderungen und Chancen, die solche Bemühungen mit sich bringen, aufgedeckt. Weiterlesen

Eckert. Bulletin

In „Eckert. Das Bulletin" berichten wir auf anschauliche Weise aus der Arbeit des Instituts und der Bildungsmedienforschung. Jedes Heft ist einem thematischen Schwerpunkt gewidmet. 2016 haben wir uns mit der Digitalität und ihren Auswirkungen in Bildung und Forschung beschäftigt. Weiterlesen

Alle Neuerscheinungen finden Sie auch unter: www.gei.de/nc/publikationen/neuerscheinungen.html

Publizieren

Wenn Sie wissenschaftliche Manuskripte zur internationalen Bildungsmedienforschung publizieren möchten, wenden Sie sich gerne an unser Team für Publikationen: publikationen@remove-this.gei.de

DIe Rahmenbedingnungen für das Publizieren in unserer Schriftenreihe finden Sie hier: www.gei.de/publikationen/eckert-die-schriftenreihe.html

Das GEI in den Medien

Wie aktuell sind unsere Schulbücher?

Aus welchem Grund kommen so wenige Migranten in unseren Schulbüchern vor? Gilt Zuwanderung immer noch als Ausnahmeerscheinung bei den Autoren und Verlagen? Das NDR Info Forum sucht nach Antworten. Weiterlesen

Weiteres finden Sie unter: http://www.gei.de/de/presse/medienecho.html

Stellenangebote und Praktika im GEI

Aktuelle Stellenausschreibungen des Georg-Eckert-Instituts finden Sie hier: http://www.gei.de/de/stellenangebote.html

News from the GEI

Hi-Story Lessons: Teaching and Learning about Europe

The advance of digital educational media into European classrooms continues apace, making it more crucial than ever for their developers to ensure they provide soundly researched and attractively presented material for lessons. Precisely this is the aim of the Georg Eckert Institute’s ‘Hi-Story Lessons’ project, which has created an online gateway with interactive timelines, infographics and audio animations. Read more

Making Textbook content inclusive: A focus on Religion, Gender, and Culture

The GEI and UNESCO worked together to develop the recently published UNESCO guidelines on ‘Making textbook content inclusive: A focus on religion, gender, and culture’. The publication provides theoretical, didactic, methodological and practical tips on writing and evaluating textbooks with inclusivity in mind. Read more

Project with the Anne Frank Zentrum complete – Anti-Semitism study published

A joint project by the Georg Eckert Institute and the Anne Frank Zentrum e.V. Berlin provided the framework for a study by Falk Pingel which gives an overview of how anti-Semitism is presented in German textbooks. The study is based on samples from currently approved history textbooks and on existing textbook analysis on the subject. Read more

The Fifth Georg Arnhold Visiting Research Professor: Giovanni Scotto

Giovanni Scotto is Associate Professor in the Sociology of Culture at the University of Florence, currently focusing in his teaching on international conflict transformation, transformative methods in education, and mediation. His research explores ways in which training for educators teaching in situations of violent conflict and humanitarian emergency can be made more accessible and its quality improved and the needs served by such training better understood. His mission is to help develop the potential of coaches in this field and strengthen the educational sector within the community of organisations working to promote peace. Giovanni Scotto will be at the GEI as Georg Arnhold Visiting Research Professor from March to August 2017. Read more

Events

Georg Arnhold International Summer School

This year’s Summer School will look at education in humanitarian emergencies, bringing together early-career scholars, experts and practitioners who deal with this topic in their research and work. The Summer School will take place from 24 to 28 July 2017. Registration closed on 1 April 2017. Read more

Review

Workshop on Semantic Corpus Analysis: Applying Tools from the Project ‘Children and Their World’

Participants in this workshop will try out and evaluate digital humanities tools developed by the project ‘Children and Their World’. It is aimed at anyone working with large quantities of text, interested in finding structural patterns using new technological capabilities. The workshop took place on 21 March from 2:30 to 6:30 p.m. at the GEI villa. Read more

A ‘culture of welcome’ or a discourse of ‘managed invasion’?

The government of the Czech Republic is among the sharpest critics of German immigration policy. There was little rapprochement in evidence on this issue between German Chancellor Angela Merkel and Czech President Miloš Zeman at their meeting in August 2016 in Prague. A recent meeting of the German-Czech Textbook Commission provided insights into the content of textbooks in the two countries relating to migration and into the way teachers handle the issue in Czech and German classrooms. Read more

Conference in Kiev, Ukraine: ‘Images of Europe in Transition’

This conference, held in Kiev in November 2016, was an opportunity for the Georg Eckert Institute to explore perceptions of Europe in the member states of the Eastern Partnership and in Russia. The participants looked at ideas of Europe in these countries, how they have changed over time and whether they compete or converge with notions of Europe found elsewhere. Here’s a look back at the conference proceedings. Read more

Presentation of the Georg Eckert Research Prize

The prize-giving ceremony took place on 11 November 2016 at 5:30 pm in the old town hall ‘Dornse’ in Braunschweig. We were delighted that Stephan Weil, state premier of Lower Saxony and Gabriele Heinen-Kljajic the Minister for Science and Culture both attended. Read more

School Textbooks in the MENA Region – Representations of religious diversity and environmental issues

On 20 and 21 Novermber 2016, thirty education researchers met for a conference in Cairo to discuss textbooks in the Arab world. The delegates came from Egypt, Germany, Morocco, Tunisia, Qatar, Palestine and Yemen. The conference provided a space for the development of ideas for future cooperation in research and furthered dialog on education reform. Read more (in German)

A Digital Revolution in the Classroom?

The ways we teach and learn are being transformed fundamentally by digitalisation. But how can digital technologies be used effectively in the educational context? What does this mean for schools and educational media publishers? On 14 February, representatives from politics, academia and education will convene at didacta 2017 to discuss the opportunities, risks and challenges of digitalisation. Read more

Podium Discussion: Which Knowledge and How Much Knowledge Do History Lessons Need?

On the 80th anniversary of the first recommendations for a joint German-French textbook, the German History Teachers’ Association (VGD) will host a podium discussion at the Georg Eckert Institute on 27 February 2017 at 6:00 p.m. Read more

Authenticity as an asset for historic sites

Document centres and memorial sites are logically situated in locations associated with memories, history and suffering. These historic locations are ascribed with a large degree of authenticity. But what exactly is genuine and how is it transformed, modified and presented? This fascinating topic will be the subject of a conference to be held in Dachau from 1 to 3 March 2017. Read more

Europe: Our History - A fresh perspective on European history, showcased at the Leipzig Book Fair

The GEI was in attendance at this year´s Leipzig Book Fair. As part of the Fair’s focal area on education, within a programme of events for teachers and child care and support workers, researchers involved in the project presented volume 1 of the joint Polish-German textbook Europe: Our History and discucced the background to the project, the concept behind the book and the aims it pursues. The Europe: Our History series was created by a binational team for use in Polish and German history classrooms. The presentation, organised in cooperation with the Leipzig branch of the Polish Institute Berlin, took place on 23 March at 5.00 p. m. Read more

Germans and Poles writing history together: ‘Europa – unsere Geschichte’ (Europe: Our History) included in the ‘Leipzig Reads’ festival at the Leipzig Book Fair

Members of the project team for ‘Europa – unsere Geschichte’ (Europe: Our History) meet with other experts at 7pm on 23 March for a podium discussion in the Leipzig branch of the Polnisches Institut Berlin, which is a partner of the Leipzig Book Fair. The discussion examined the didactic methodology behind this textbook series, which attempts to go beyond national approaches to the subject matter. The event also explored challenges encountered by the project team and the question of whether such an undertaking will prove to be a foundation stone on the path towards a common European understanding of history. Read more

Textbook of the Year 2017 announced on 24 March 2017

The Georg Eckert Institute, in collaboration with the Federal Agency for Civic Education (bpb), announced the winners of the Textbook of the Year award for 2017 at the Leipzig Book Fair on 24 March 2017. Read more

New Publications

Eckert. Beiträge 2016/4

Teaching the Nation: Recontextualized National Identity in Sri Lankan English Language Textbooks

Tilakaratna, Namala

This publication explores ways in which national identities come into being, focusing on the example of an extract from an English textbook from Sri Lanka which constructs a Sinhalese majority society on an ethno-religious basis and takes little account of the country’s ethnic diversity. Read more

Eckert. Beiträge 2017/1

The grammar of visual design and its didactic use in history textbooks for the sixth grade of Greek primary education

Vasileios Tagkotas and Ioannis Fykaris

This publication, basing its analysis on the ‘Grammar of Visual Design’ proposed by Gunter Kress and Theo van Leeuwen, examines images in recently approved year 6 history textbooks from Greece. The authors make suggestions for teaching in relation to each image on the basis of their analysis and discuss the didactic functions of images in textbooks. Read more

Eckert. Dossiers 2016/6

Textbook Production in a Hybrid Age: Contemporary and Historical Perspectives on Producing Textbooks and Digital Educational Media

Steffen Sammler, Felicitas Macgilchrist, Lars Müller and Marcus Otto

The publication looks at teaching and learning media, how they are produced, and the influence they exert on the construction of knowledge in schools. Taking an interdisciplinary approach, the authors explore the practices of textbook publishers, authors and editors alongside material and semiotic aspects of these media to the end of establishing how knowledge is selected as being ‘worth knowing’. Read more

Eckert. Dossiers 2017/7

About Us and our Neighbours: History Textbooks in in the Republic of Moldova, Romania and Ukraine

Sergiu Musteaţă

This publication in the Eckert. Dossiers series presents an analysis of history textbooks from Moldova, Romania and Ukraine with the aim of investigating the depiction in each of the three countries of the other two and their populations. Read more

Eckert. Dossiers 2017/8

Interim Reports from the German-Israeli Textbook Commission

Alfons Kenkmann, Wolfgang Sander and Ute Wardenga (eds.)

These interim reports from the bilateral working groups on history, geography and social studies within the German-Israeli Textbook Commission (DISBK) are working papers drawn up by the groups’ German members. Read more

Eckert. Die Schriftenreihe

History Can Bite. History Education in Divided and Postwar Societies

Alfons Kenkmann, Wolfgang Sander and Ute Wardenga (eds.)

The volume provides critical insights into approaches adopted by curricula, textbooks and teachers around the world when teaching about the past in the wake of civil war and mass violence, discerning some of the key challenges and opportunities involved in such endeavors. Read more

Eckert. Bulletin

Our regular publication Eckert. Bulletin is an accessible look at the Institute’s work and the wider field of educational media research, aimed at a broad audience. Each issue revolves around a focal topic; in 2016 we investigated the digital revolution and its effects in the areas of education and research. Read more

For an overview of all our recent publications: http://www.gei.de/nc/en/publications/new-publications.html

Publishing with the GEI

If you have quality work in international educational media research that you would like to publish, our publications team would be pleased to hear from you: publikationen@gei.de

You can find information about publishing in our Schriftenreihe book series here: http://www.gei.de/en/publications/eckert-die-schriftenreihe.html

The GEI in the media

How Current Are Our Textbooks?

Why do so few immigrants appear in our textbooks? Do authors and publishers still consider immigration an anomaly? NDR Info Forum is looking for answers. Read more

You can read more at: http://www.gei.de/en/press/media-coverage.html

Situations vacant and internships at the GEI

Current vacancies at the Georg Eckert Institute can be viewed here: http://www.gei.de/en/vacancies.html

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V.i.S.d.P.: Catrin Schoneville (Presse- und Öffentlichkeitsarbeit)
Georg-Eckert-Institut, Celler Straße 3, 38114 Braunschweig
Tel.: +49 (0)531 590 99 504, schoneville@gei.de
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