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NEWSLETTER

Liebe Leserinnen und Leser,

wir freuen uns, dass Sie uns auch nach der neuen Datenschutzgrundverordnung treu geblieben sind und wir Sie hiermit über Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut (GEI) informieren dürfen. Sie finden diese ab sofort thematisch sortiert und den jeweiligen Abteilungen zugeordnet. In der Rubrik Veranstaltungen möchten wir Sie auf zukünftige Events hinweisen, zu denen Sie immer herzlich eingeladen sind.

Sollten Sie Tipps, Anregungen oder Verbesserungen haben, freuen wir uns auf Ihre Rückmeldung unter presse@remove-this.leibniz-gei.de. Auch auf Facebook, Twitter und YouTube haben Sie die Möglichkeit, mit uns Kontakt aufzunehmen oder weitere Informationen zu erhalten.

Wir wünschen Ihnen eine interessante Lektüre!

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Inhaltsverzeichnis

Allgemeine Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut
Neuigkeiten aus den Abteilungen
• Forschungsbibliothek
• Schulbuch als Medium
• Europa. Narrative, Bilder, Räume
• Schulbuch und Gesellschaft
Personen am GEI
Veranstaltungen
Neuerscheinungen
Das GEI in den Medien
Stellenangebote
english version

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Allgemeine Neuigkeiten aus dem Georg-Eckert-Institut

Der Jahresbericht 2017 steht online zum Download bereit

Für das GEI war 2017 ein Jahr mit vielen neuen Entwicklungen und Ereignissen, die in dem aktuellen Jahresbericht zusammengefasst werden. Im Bericht werden die Forschungsabteilungen und Projekte vorgestellt und Schlaglichter auf die Forschungsarbeiten 2017 geworfen. Das GEI blickt aber nicht nur auf die Ereignisse des letzten Jahres zurück, sondern gibt auch einen Ausblick auf das laufende Jahr.

Feierliche Grundsteinlegung

Am Mittwoch, den 29. August, feierte das GEI zusammen mit vielen Gästen aus Politik, Wissenschaft und Wirtschaft die Grundsteinlegung für das neue Bibliotheksgebäude in der Freisestraße. Nach der Begrüßung durch Direktor Prof. Dr. Eckhardt Fuchs, haben Björn Thümler (Niedersächsischer Minister für Wissenschaft und Kultur), Ulrich Markurth (Oberbürgermeister der Stadt Braunschweig) und Prof. Dr.-Ing. Matthias Kleiner (Präsident der Leibniz-Gemeinschaft) Grußworte gesprochen. Bilder der Veranstaltung sind auf unserer Facebookseite zu finden.

Internationale Georg Arnhold Summer School 2018

Im Juli fand die 5. Georg Arnhold Summer School zum Thema "Extremismus-Prävention durch Bildung: Herausforderungen, Strategien und Methoden" statt. Junge WissenschaftlerInnen, ExpertInnen und Fachleute aus der ganzen Welt kamen zusammen, um u.a. Theorien und Methoden zu diskutieren oder um sich über bewährte Verfahren zur Prävention von gewalttätigem Extremismus durch Bildung (Preventing violent extremism through Education) auszutauschen. Mit TeilnehmerInnen und Gästen von fünf verschiedenen Kontinenten repräsentierte die Summer School eine internationale Annährung an ein trans-globales Thema.

GEI-Kolloquium mit Dr. Norm Friesen

Am 05.September war Dr. Norm Friesen von der Boise State University/Idaho, USA im Rahmen der Reihe "GEI-Kolloquium" am Institut zu Gast. Dr. Friesen sprach über die Geschichte des Schulbuches als "multimediale" pädagogische und kulturelle Form. Weitere Informationen bietet sein Abstract.

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Neuigkeiten aus den Abteilungen

Forschungsbibliothek

Relaunch des Kartenportals GeoPortOst

Die Forschungsbibliothek hat zum Relaunch des Kartenportals GeoPortOst am Leibniz-Institut für Ost- und Südosteuropaforschung Regensburg (IOS) mehr als 600 Karten aus historischen deutschen Schulbüchern beigetragen. Mit wenigen Klicks kann man nun auch die Karten aus dem GEI mit einem "Georeferencer" bearbeiten. 

Schulbuch als Medium

Teilnahme an der "63. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft"- Dr. Annekatrin Bock, Dr. Maren Tribukait

Warum werden Open Educational Resources, also Lern- und Lehrmaterialien unter einer freien Lizenz, in deutschen Schulen wenig genutzt, obwohl sie doch viele Potentiale bieten? Die Institution Schule sei nicht offen für eine Kultur des Teilens, argumentierten Dr. Annekatrin Bock und Dr. Maren Tribukait  in ihrem Vortrag "Kultur des Teilens und gesellschaftliche Teilhabe - zwischen Wunsch und Wirklichkeit", den sie auf der 63. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft hielten. Die Veranstaltung fand Anfang Mai in Mannheim statt.

Teilnahme an der "28th Conference of the Comparative Education Society in Europe (CESE)"- Dr. Simona Behling (geb. Szakács)

Dr. Simona Behling (geb.Szakács) stellte im Mai auf der 28. Conference of the Comparative Education Society in Europe (CESE) "Identitäten und Bildung: Vergleichende Perspektiven" an der Universität von Zypern, Nikosia, ihre wissenschaftliche Arbeit mit dem Titel "Global Citizenship in motion: Vergleich von Praktiken und Politiken an deutschen Schulen weltweit in einem Zeitalter der Krise" vor.

In ihrem Beitrag präsentierte Behling erste Ergebnisse aus dem breiteren globalen DAS-Projekt. Die Ergebnisse bezogen sich auf die täglichen Praktiken von sechs deutschen Auslandsschulen (Johannesburg, Buenos Aires, Silicon Valley, Seoul, Dublin, Kairo) und wurden in vier Arten von "Engagements" mit globaler Staatsbürgerschaft gruppiert: ökologisch, politisch, sozial und kritisch. Ein Video dazu ist auf YouTube zu finden.

Eröffnung der Tagung “New Discourses of Populism and Nationalism”- Prof. Dr. Felicitas Macgilchrist

Am 21. Juni 2018 eröffnete Prof. Dr. Felicitas Macgilchrist die Tagung “New Discourses of Populism and Nationalism” (#popnat18) an der Napier University in Edinburgh. Ihr Vortrag bezog sich auf Beobachtungen zur Medienaneignung aus dem Memory Practices Forschungsprojekt des GEI und dient damit als Anreiz, um über den „unabsichtlichen Nationalismus“ (inadvertent nationalism) der heutigen Schulpraxis nachzudenken.

Abteilung Europa. Narrative, Bilder, Räume

Teilnahme am Workshop “Sounds of Changes” in Witten- Dr. Robert Maier

Im Mai hat Dr. Robert Maier auf einem Workshop im Rahmen des EU-Projekts „Sounds of Changes“ den Plenarvortrag gehalten. Die Veranstaltung fand in der Zeche Nachtigall in Witten statt, welche zum Westfälischen Landesmuseum für Industriekultur gehört.
Maier sprach in seinem Vortrag über Klänge als Vermittlungsform im Geschichtsunterricht an Schulen und bewies damit einmal mehr, wie vielfältig die Arbeit am GEI ist.

„Sounds of Changes“
ist ein europaübergreifendes Projekt von sechs verschiedenen Museen, bei dem akustische Veränderung der Welt dokumentiert und gespeichert werden. In einer Datenbank können verschiedene Töne, Klänge und Geräusche recherchiert und angehört werden. Die Inhalte der Sammlung dienen als Referenzmaterialien für historische Vergleiche und Beschreibungen.

Teilnahme am ersten "Global Workshop History Education Beyond Border”- Christiane Brandau

Im April fand am Rande der EUROCLIO-Jahreskonferenz in Marseille der erste “Global Workshop History Education Beyond Borders – Mapping and sharing global experiences in developing and implementing cross-border history education resources” statt. Christiane Brandau stellte das transnationalen Geschichtsbuchprojekt “Europa – Unsere Geschichte” vor, das als reguläres Geschichtsbuch in Deutschland und Polen zum Einsatz kommen soll.

Teilnahme an der Konferenz "Teaching Borderless History Around The World"- Christiane Brandau

Auf Einladung der North East Asian History Foundation besuchte eine EUROCLIO-Delegation aus 13 Nationen im Juli Südkorea, darunter Christiane Brandau vom GEI. Teil des Programms war die zweitägige Konferenz "Teaching Borderless History Around the World". Im Fokus stand die Rolle von Multiperspektivität im Geschichtsunterricht und die Frage, wie sich transnationale Zugänge in die Praxis umsetzen lassen. Auf großes Interesse stießen Konzept und Erfahrungen aus dem deutsch-polnischen Geschichtsbuchprojekt "Europa - Unsere Geschichte", das auf der Konferenz sowie in Expertenrunden mit Lehrkräften präsentiert wurde.

Veranstaltung der Tagung „Dynamiken des Wissens“- Leibniz-Projekt-Gruppe „Migration und Bildung in Deutschland seit 1945“

Was wissen wir über das Wissen in der Migrationsgesellschaft? Hierzu veranstaltete die Leibniz-Projekt-Gruppe „Migration und Bildung in Deutschland seit 1945“ in Zusammenarbeit mit dem Institut für Geschichte der TU Dresden und dem German Historical Institute Washington, D.C. eine Tagung. „Dynamiken des Wissens. Historische Perspektiven auf das Verhältnis von Wissen und Migration vom 20. Jahrhundert bis zur Gegenwart“ war das Thema der Veranstaltung in der Bundeszentrale für politische Bildung in Berlin, die am 2. und 3. Mai 2018 stattfand. Prof. Dr. Simone Lässig, Dr. Stephanie Zloch und Matthias Springborn hielten Vorträge.

Schulbuch und Gesellschaft

Teilnahme an der "Consultation on Inter-institutional Cooperation on PVE-E"- Dr. Eleni Christodoulou

Im April nahm Dr. Eleni Christodoulou an der "Consultation on Inter-institutional Cooperation on Preventing Violent Extremism through Education (PVE-E)" im UNESCO-Hauptsitz in Paris teil. Die Konsultation brachte VertreterInnen von über 22 an PVE-E beteiligten Akteuren und Institutionen zusammen.

Start des Projekts „Geschichten in Bewegung. Erinnerungspraktiken, Geschichtskulturen und historisches Lernen in der deutschen Migrationsgesellschaft“- Prof. Dr. Riem Spielhaus (Leitung)

Im Frühjahr startete das Projekt „Geschichten in Bewegung. Erinnerungspraktiken, Geschichtskulturen und historisches Lernen in der deutschen Migrationsgesellschaft“. Das Projekt untersucht den Wandel der historischen Bildung im Kontext von Migration. Prof. Dr. Riem Spielhaus hat die Leitung inne. Sie wird unterstützt von Christine Chiriac und Ayse-Gül Turan.
An dem Verbundprojekt sind neben dem GEI die Universität Hildesheim, die Freie Universität Berlin und die Universität Paderborn beteiligt.

Teilnahme an der "59. Jahrestagung der International Studies Association"- Dr. Eleni Christodoulou

Im April nahm Dr. Eleni Christodoulou mit einem DAAD-Konferenzstipendium an der "59. Jahrestagung der International Studies Association" in San Francisco, Kalifornien, teil. Christodoulou präsentierte ein Paper über die Rolle religiöser Akteure in der Friedenspädagogik und beteiligte sich aktiv an Diskussionen zur beruflichen Entwicklung, zur Rolle von Bildung in Peacebuilding-Prozessen sowie zu Unterrichtspraktiken und Lernen in der Friedens- und Konfliktforschung.

Teilnahme am Workshop "Preventing Violent Extremism through Education in South-Europe"- Dr. Eleni Christodoulou

Dr. Eleni Christodoulou nahm im Rahmen eines Workshops "Preventing Violent Extremism through Education in South-East Europe" als eine der ExpertInnen für die Prävention von gewalttätigem Extremismus durch Bildung teil. Ziel des Workshops war es, die Kapazitäten von Akteuren im Bildungsbereich - politische Entscheidungsträger, LehrerInnenausbilderInnen und LehrplanentwicklerInnen - zu stärken, um Bildungsmaßnahmen zur Bewältigung der Herausforderung des gewalttätigen Extremismus zu konzipieren und umzusetzen. Der Workshop fand Anfang Mai im Büro der UNESCO in Venedig statt.

Veranstaltung der XXXVII. Deutsch-Polnische Schulbuchkonferenz in Zamość, Polen- Deutsch-Polnische Schulbuchkommission

„Der Zweite Weltkrieg in der Geschichtsdidaktik in Polen und Deutschland. Wissen, Vermittlung und Darstellungsformen“ war das diesjährige Thema der XXXVII. Konferenz der Gemeinsamen Deutsch-Polnischen Schulbuchkommission der HistorikerInnen und GeografInnen. Vom 23. bis 26. Mai fand die Konferenz in Zamość, Polen statt und bot eine Plattform, auf der FachwissenschaftlerInnen, FachdidaktikerInnen und Lehrkräfte aus Deutschland und Polen Unterrichtsmethoden zum Thema des Zweiten Weltkriegs diskutieren konnten. Vom GEI waren Christiane Brandau, Dr. Rober Maier und Dr. Marcin Wiatr vertreten.

Eingeladen hatte neben dem GEI die Gemeinsame Deutsch-Polnische Schulbuchkommission und das Zentrum für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften.

Zwischentöne: Viertes Erasmus+ Projekttreffen- Nadin Tettschlag

Mitte April trafen sich die ProjektpartnerInnen zum vierten Mal, um das grenzüberschreitende Erasmus+ Projekt unter dem Arbeitstitel "Reflections" weiterzuentwickeln. Aus dem Projekt zwischentoene.info am GEI, welches von Nadin Tettschlag geleitet wurde, wurden adaptierte und ins Englische übersetzte Unterrichtsmodule für eine gemeinsam zu entwickelnde multilinguale Webplattform vorgestellt. Die Bildungsstätte der Stiftung Kreisau für europäische Verständigung bot einen idealen Rahmen für das Arbeitstreffen.

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Personen am GEI

6. Georg-Arnhold-Gastprofessur an Dr. Gal Harmat Ben Meir vergeben

Anfang Juli hat die diesjährige Gastprofessorin des Georg-Arnhold-Programms Dr. Gal Harmat Ben Meir ihre Arbeit am GEI aufgenommen. Ihre Forschungsarbeit am GEI wird von Juli bis Dezember 2018 dauern und sie wird sich dem Thema „Nachhaltiger Frieden und Menschenrechtsbildung in Kinderbüchern“ widmen.

Dr. Gal Harmat Ben Meir ist Expertin für Geschlechterfragen und Friedensförderung und unterrichtet an der Weltfriedensakademie (Universität Basel), der UN-Universität für Frieden und am College für Kunst und Soziales in Israel. Sie ist mit ihrer Expertise für internationale Regierungsorganisationen sowie für verschiedene internationale und regionale NGOs beratend tätig.

Neue StipendiatInnen am GEI

Um den internationalen Austausch zu fördern und die internationale Schulbuchforschung weiterzuentwickeln, hat das GEI mit Unterstützung durch seinen Verein der Freunde und Förderer ein Stipendienprogramm eingerichtet.

Im dritten Quartal des Jahres 2018 darf das GEI folgende nationale und internationale StipendiatInnen am Institut begrüßen: Brisejda Lala (Universität Tirana, Albanien), Halyna Roshchyna (Universität Hamburg, Deutschland), Isidora Sáez Rosenkranz (Universität Barcelona, Spanien), Kirstin Conradie (Pädagogische Universität Peking, China) und Martial Abega Eloundou (Catholic University of Central Africa, Kamerun).

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Veranstaltungen

Buchpräsentation „Schulbuch als Mission: Geschichte des Georg-Eckert-Instituts“

Am 24.10.2018 um 18 Uhr wird die Neuerscheinung „Schulbuch als Mission: Geschichte des Georg-Eckert-Instituts“ von Prof. Dr. Eckhardt Fuchs, PD Dr. Steffen Sammler und Kathrin Henne im Haus der Wissenschaft vorgestellt. Im Anschluss werden die Historiker Prof. Dr. Luigi Cajani, Dr. Robert Maier und Prof. Dr. Robert Traba das Thema „Quo vadis Schulbuchrevision? Entwicklungen und Herausforderungen für die internationale Schulbucharbeit“ diskutieren. Moderiert wird die Podiumsdiskussion von Braunschweigs Kultur- und Wissenschaftsdezernentin Dr. Anja Hesse.

Über das Buch: Die Geschichte des Instituts zeigt, dass Schulbuchforschung und Schulbuchrevision nicht unabhängig voneinander denkbar sind. Vor diesem Hintergrund wird die Entwicklung des Instituts auf einer breiten Quellengrundlage aus verschiedenen Blickwinkeln dargestellt und kritisch hinterfragt. Die von Anfang an bedeutende und heute weltweit größte Schulbuchsammlung der geistes- und sozialwissenschaftlichen Fächer findet dabei besondere Aufmerksamkeit.

Bei Fragen zur Veranstaltung wenden Sie sich bitte an presse@remove-this.leibniz-gei.de.

Preisverleihung des Georg-Eckert-Forschungspreises 2018

Am 30. November 2018 findet in der Dornse des Altstadtrathauses in Braunschweig ab 18.30 Uhr die diesjährige Preisverleihung des "Georg-Eckert-Forschungspreises" statt. Der von der Westermann Gruppe in Braunschweig gestiftete „Georg-Eckert-Forschungspreis“ für wissen­schaft­liche Arbeiten auf dem Gebiet der internationalen Bildungsmedienforschung ist mit 5.000,- Euro dotiert und wird alle zwei Jahre verliehen. Es werden herausragende Monografien, Dissertationen oder Habilitationen sowie Gemeinschaftswerke ausgezeichnet.

Für studentische Abschlussarbeiten (Magisterarbeit, Masterarbeit, Staatsexamensarbeit, Diplomarbeit, keine Bachelorarbeiten) wird vom GEI ein gesonderter "Georg-Eckert-Nachwuchspreis" verliehen, der mit 500,- Euro dotiert ist.

Anmeldung per E-Mail bis zum 16. November unter veranstaltungen@remove-this.leibniz-gei.de.
Begrenzte Teilnehmerzahl aufgrund der Räumlichkeiten.

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Neuerscheinungen

Eckert. Dossiers 17
"Report on Production, Distribution and Textbook Provision Policies in Four Latin American Countries" von Eugenia Roldán Vera und Christian Ivan Cortes Velasco

Die digitale Veröffentlichung "Report on Production, Distribution and Textbook Provision Policies in Four Latin American Countries" aus der Reihe "Eckert.Dossiers" gibt einen Überblick über die Schulbuchrichtlinien in vier lateinamerikanischen Ländern: Chile, Kolumbien, Argentinien und Mexiko. Basierend auf einer dokumentarischen Analyse, berichtet es über die wichtigsten Aspekte der Schulbuchpolitik in diesen Ländern in Bezug auf Politik, wesentliche Veränderungen in den letzten 20 Jahren, Produktion, Einkauf, Verteilung und Finanzierung.

Eckert. Die Schriftenreihe, Volume 148
"Transitional Justice and Education: Engaging Young People in Peacebuilding and Reconciliation", herausgegeben von Clara Ramírez-Barat und Martina Schulze

Nach Konflikten war Bildung immer schon ein Ansatz, den Gesellschaften gewählt haben, um positive Veränderungen zu erzielen. Während Bildung auf der einen Seite das Potential hat, Konflikte zu verschärfen, kann sie auf der anderen Seite auch für ein besseres und differenzierteres Verständnis der Vergangenheit sorgen und bildet somit ein wirksamenes Werkzeug im Friedensprozess und der Konfliktprävention. Die Beiträge in der Neuerscheinung "Transitional Justice and Education: Engaging Young People in Peacebuilding and Reconciliation" aus der Reihe "Eckert. Die Schriftenreihe" analysieren dabei die gewonnenen Erkenntnisse aus bereits vorhandenen Bildungspolitischen Gesetzgebungen aus Post-Konflikt-Gesellschaften und entwickeln dabei innovative, nachhaltige und grundlegende Ansätze, die kritisches Denken, Toleranz, Inklusion und damit letztendlich eine Kultur des Friedens fördern.

Palgrave Studies in Educational Media
"Multiple Alterities", herausgegeben von Prof. Elie Podeh und Samira Alayan

In der neuen wissenschaftlichen Reihe "Palgrave Studies in Educational Media" ist das zweite Buch "Multiple Alterities: Views on Others in Textbooks of the Middle East" erschienen. Dieser Sammelband, herausgegeben von Elie Podeh und Samira Alayan, behandelt eine Reihe von theoretischen Fragen im Zusammenhang mit Bildungsmedienforschung und deckt ein breites Spektrum von Staaten und Gesellschaften im Nahen Osten ab.

"Schulbuchinhalte inklusiv gestalten: Religion, Gender und Kultur im Fokus" herausgegeben vom GEI und der Unesco

Schulbücher können durch falsche oder unvollständige Darstellungen gesellschaftlicher Gruppen Diskriminierung, ethnische Spannungen und sogar gewaltbereiten Extremismus schüren.
Die Unesco und das GEI haben daher Leitlinien dazu erarbeitet, wie die Themen Religion, Gender und Kultur in Schulbüchern abgebildet werden können, um gegenseitigen Respekt und eine Erziehung zum Frieden zu fördern.

Der Leitfaden kann hier kostenlos eingesehen und heruntergeladen werden.

PRIF Report. 148
"Armed Conflict and Contested Memory: A Plea for a Fresh Start in the Politics of Memory in Mozambique" von Dr. Christoph Kohl

Der Report von Dr. Christoph Kohl aus dem Jahr 2017 wurde nun ins Englische übersetzt. Er behandelt die Möglichkeiten einer erinnerungspolitischen Aufarbeitung des bewaffneten Konflikts in Mosambik. Kohl zeigt, wie die fehl­­ende er­in­nerungs­­pol­­itische Auf­­ar­beitung der Ver­­gang­en­­heit eine er­­folg­­reiche, in­­klusive Nations­­bild­ung in Mo­sambik ver­hindert. Er legt dar, mit welchen In­s­trumenten eine Auf­­ar­­beit­ung und Ver­­handl­­ung der ver­­schied­­enen Er­­innerungs­­stränge vor­­an­­ge­­bracht werden könnte, um so einen nachhaltigen Frieden auf den Weg zu bringen.
Die deutsche Version kann ebenfalls eingesehen werden.

 

Brill's Studies in Language, Cognition and Culture, Band 17
"Creole Language and Identity in Guinea-Bissau: Socio-Anthropological Perspectives" von Dr. Christoph Kohl

In seinem Beitrag in dem Band "Creolization and Pidginization in Contexts of Postcolonial Diversity", herausgegeben von Jacqueline Knörr und Wilson Trajano Filho, untersucht Kohl das Guineabissauische Kreol, welches als Lingua franca in Guinnea-Bissau und mittlerweile von der Mehrheit der Bevölkerung gesprochen wird und zeigt sozialanthropologische Perspektiven im Bezug auf Sprache und Identität auf.

Global Change, Peace & Security, Volume 30
"Deconstructing resistance towards textbook revisions: the securitisation of history textbooks and the Cyprus conflict" von Dr. Eleni Christodoulou

Obwohl das Thema der Fallstudie der Zypernkonflikt war, haben die Ergebnisse der Arbeit von Christodoulou Konsequenzen für andere Konflikte, insbesondere für den Abbau von Widerstand und Ängsten in Bezug auf Friedenserziehung, die mit nationalen Identitäts-, Konflikt- und Sicherheitsfragen verbunden sind.

Global Change, Peace & Security special Issue
"School textbooks, peace and conflict" von Dr. Denise Bentrovato, Dr. Tobias Ide und Jakob Kirchheimer

Bisher wurden Schulbüchern eine periphere Rolle in der Friedens- und Konfliktforschung zugeschrieben, obwohl sie zur Diskussion in diesem Forschungsbereich erheblich beitragen können. Die AutorInnen der Spezialausgabe „School textbooks, peace and conflict”, Dr. Denise Bentrovato, Dr. Tobias Ide und Jakob Kirchheimer, möchten dies ändern und auf die Analyse von Schulbüchern  bei der Untersuchung von Frieden und Konflikten Aufmerksam machen.

Die Ausgaben der Schriftenreihe, der Expertise, der Beiträge und der Dossiers finden Sie frei zugänglich über unser Open Access-Repositorium edu.docs. Weiterhin finden Sie in edu.docs Pre-printversionen der Artikel aus The Journal of Educational Media, Memory, and Society (JEMMS), unser Berichtswesen für Politik und Öffentlichkeit sowie weitere ohne Reihenzuordnung erschienene Forschungsberichte des Instituts. Zudem erhalten Sie hier auch Zugriff auf weltweite Open Access-Publikationen aus der Bildungsmedienforschung, egal ob sie vom Georg-Eckert-Institut oder von anderen Institutionen herausgegeben wurden.

Wenn Sie wissenschaftliche Manuskripte zur internationalen Bildungsmedienforschung publizieren möchten, wenden Sie sich gerne an unser Team für Publikationen: publikationen@remove-this.leibniz-gei.de. Die Rahmenbedingungen für das Publizieren in unserer Schriftenreihe finden Sie hier: www.gei.de/publikationen/eckert-die-schriftenreihe.html

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Das GEI in den Medien

Spiegel online, 20. August 2018
Wie antisemitische Vorurteile in Schulbüchern überdauern

Dr. Dirk Sadowski
hat sich u.a. auf Spiegel online zu der Kritik an deutschen Schulbüchern von Josef Schuster, Präsident des Zentralrats der Juden in Deutschland, geäußert.

 

20 Minuten, 09. August 2018
Klimawandel und Migration- Tobias Ide im Gespräch mit "20 Minuten

«In den nächsten 50 Jahren werden die Menschen weiter wegen politischer Diskriminierung, Gewalt oder Armut nach Europa kommen», ist Dr. Tobias Ide überzeugt. Der Klimawandel könne diese Beweggründe zwar verstärken, werde aber nicht die Hauptursache sein.

 

Deutsche Welle, 04. August 2018       
#MeTwo: "Das Thema gehört in Schulbücher"

Im Interview mit Deutsche Welle spricht Prof. Dr. Riem Spielhaus über #MeTwo, die aktuelle Rassismusdebatte und erklärt, warum das Thema auch in Schulbüchern aufgearbeitet werden muss.

 

Weitere Medienberichte des GEI

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Stellenangebote und Praktika

Das Georg-Eckert-Institut – Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung (GEI) in Braun­schweig sucht frühestens zum 1. Dezember 2018 - vorbehaltlich der Bewilligung des beim BMBF bean­tragten Verbundprojektes „(DATA For and In EDucation): Die Konstruktion der Schule im Prozess der Datafizierung“

- eine*n wissenschaftliche*n Mitarbeiter*in (Teilzeit 65%) zur Promotion.

Die Stelle wird nach Entgeltgruppe 13 des Tarifvertrages der Länder (TV-L) vergütet und ist nach den Möglichkeiten des Wissenschaftszeitvertragsgesetzes zunächst auf 3 Jahre befristet.

 

Weitere Stellenausschreibungen des GEI

 

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NEWSLETTER

Dear readers,

Thank you for remaining faithful to our newsletter, even in the wake of the new data protection law; we are delighted to send you the latest news from the Georg-Eckert-Institute (GEI). From now on the news items will be organised thematically and listed by department. Under the tab "Events" you will find information about what will be going on at the Institute and to which you are, as ever, cordially invited. Should you have any pointers or suggestions for improvement for us, we are always pleased to receive your feedback at presse@remove-this.leibniz-gei.de, Facebook, Twitter or YouTube.

We hope you enjoy reading our newsletter!

Contents

General News from the Georg-Eckert-Institute
News from the Departments
:
• Research Library

• Textbooks as Media

• Europe. Narratives, Images, Spaces

• Textbooks and Society

People at the GEI

Events

Recent publications

The GEI in the Media

Job Vacancies

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Generale news from the Georg-Eckert-Institute

2017 annual report now online

Our annual report for 2017 reflects on a year that was full of new and exciting developments and events. The report presents the research departments and their projects and highlights the findings from 2017. It not only reviews the events of the past year but explores the outlook for the current year.

Cornerstone Ceremony

On Wednesday, 29th August, the GEI held a ceremony to mark the laying of the first foundation stone for the new library on Freisestraße. The director, Professor Eckhardt Fuchs, spoke, as did Björn Thümler (Minister of Science and Culture, Lower Saxony), Mayor of Braunschweig Ulrich Markurth and Professor Matthias Kleiner (President of the Leibniz Association). Further information can be found here and on facebook.

Talk with Prof. Norm Friesen, PhD: “The Textbook as a Multimedial Instructional Form”

In September Dr. Norm Friesen provided in his presentation a short but broad history of the textbook as a “multimedia” pedagogical and cultural form. In doing so, he situated the textbook in the context of changing instructional methods and practices, and demonstrated the importance of both oral and diagrammatic—as well as textual—forms of communication to this history. Friesen also argued that instructional forms and practices associated with the textbook have neither progressed along with new technologies nor gradually evolved as the psychological sciences have developed. Instead, he showed how these forms and practices have changed in general synchrony with larger cultural and epistemological developments.

Georg Arnhold International Summer School 2018

In the last week of July the 5. Georg Arnhold International Summer School brought together young scholars, experts and practitioners from across the world to discuss theories and methods, debate policy and share best practice regarding approaches to the prevention of violent extremism through education (PVE-E). With participants and guests from five different continents this summer school represented a truly international approach to what is a trans-global issue.

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News from the departments

Research library

Relaunch of the Map Portal GeoPortOst

The research library has contributed some 600 maps from historical German textbooks to the relaunch of the map portal GeoPortOst at the Leibniz Institute for East and Southeast European Studies (IOS). The maps from the GEI are now also available for use with a Geo-referencer via only a few clicks.

Textbooks as Media

Participation in the 63rd Annual Conference of the German Communication Association - Dr. Annekatrin Bock, Dr. Maren Tribukait

Why are Open Educational Resources, that is, freely accessible learning and teaching materials with an open content license, only seldom used in German schools despite the potential they offer? The school as an institution is not open to a culture of sharing, Dr. Annekatrin Bock and Dr. Maren Tribukait assert in their lecture on ‘A Culture of Sharing and Social Participation: Between Aspiration and Reality’ which they gave at the 63rd Annual Conference of the German Communication Association, held in Mannheim in May.

Participation in the 28th Conference of the Comparative Education Society in Europe (CESE) – Dr. Simona Behling (née Szakács)

At the end of May, Dr. Simona Behling (née Szakács) presented her research under the title ‘Global Citizenship in Motion: A Comparison of Practices and Policies in German Schools Worldwide’ at the 28th Conference of the Comparative Education Society in Europe (CESE) with the theme ‘Identities and Education: Comparative Perspectives in a Time of Crisis’ at the University of Cyprus, Nicosia.

In her paper, Behling presented preliminary results from the wider ‘globalDAS’ project. Her results reflected daily practices at six German schools abroad (Johannesburg, Buenos Aires, Silicon Valley, Seoul, Dublin, Cairo), and were grouped into four types of engagement with global citizenship: ecological, political, social and critical. A video can be found on YouTube.

Professor Felicitas Macgilchrist opens the conference ‘New Discourses of Populism and Nationalism’

In June 2018, Prof. Dr. Felicitas Macgilchrist gave the opening keynote for the conference ‘New Discourses of Populism and Nationalism’ (#popnat18) at Edinburgh Napier University. Her lecture elucidated observations made on how media are appropriated in the classroom during the GEI’s research project ‘Memory Practices’, encouraging reflection on the inadvertent nationalism to be found in school practice today.

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Europe. Narratives, images, spaces

Participation in the Workshop ‘Sounds of Changes’ in Witten - Dr. Robert Maier

On 12th May 2018, Dr. Robert Maier held a plenary address at a workshop of the EU project ‘Sounds of Changes’. The event took place at the ‘Zeche Nachtigall’ in Witten, part of the Museum of Industrial Culture, Westphalia. In his lecture, Robert Maier spoke of sounds as a form of portrayal in the school history classroom, emphasising once again the diverse scope of our work at the GEI.

Sounds of Changes’ is a Europe-wide project involving six different museums that document and archive acoustically relevant world change. The database allows users to search for and listen to a wealth of tones, notes and sounds. The collection’s contents serve as reference material for historical comparisons and descriptions.

Participation in the first ‘Global Workshop History Education Beyond Borders’- Christiane Brandau

In April the first ‘Global Workshop History Education Beyond Borders – Mapping and sharing global experiences in developing and implementing cross-border history education resources’ took place during the EUROCIO annual conference in Marseille. Christiane Brandau presented the transnational history textbook project ‘Europe: Our History’, which is available for use in both Germany and Poland.

Participation in ‘Teaching Borderless History Around The World’ conference by Christiane Brandau

In July Christiane Brandau from the GEI was part of a EUROCLIO delegation consisting of members from 13 different nations which was invited to South Korea by the North East Asian History Foundation. A key part of the trip was the two-day conference: ‘Teaching Borderless History Around the World’. The main focus was on the role played by multiple perspectives in history education as well as an examination of how transnational approaches can be implemented in practice. The German-Polish history book project ‘Europa - Unsere Geschichte’ (Europe – Our History) elicited great interest when presented at the conference and discussed in expert panels groups with teachers.

‘Dynamics of Knowledge’ Conference, Leibniz Project Group on Migration and Education in Germany since 1945

What do we know about knowledge in culturally diverse societies? The Leibniz project group on ‘Migration and Education in Germany since 1945’ dedicated a conference to this issue, in collaboration with the Historical Institute of the Technical University of Dresden and the German Historical Institute, Washington, D.C. The event, ‘Dynamics of Knowledge: Historical Perspectives on the Relationship between Knowledge and Migration from the 20th Century to the Present’, took place at the Regional Centre for Civic Education, Berlin (Bundeszentrale für politische Bildung) in May.
Prof. Dr. Simone Lässig, Dr. Stephanie Zloch and Matthias Springborn gave a lecture.

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Textbook and Society

Participation in  the 'Consultation on Inter-institutional Cooperation on PVE-E'- Dr. Eleni Christodoulou

 

Dr. Eleni Christodoulou participated at the 'Consultation on Inter-institutional Cooperation on PVE-E' at UNESCO headquarters in Paris in April. The Consultation brought together representatives from over 22 actors and institutions engaged in PVE-E – including governmental, inter-governmental and non-governmental organisations.


New Projekt: History in motion- Prof. Dr. Riem Spielhaus (project head)

In spring 2018 a new project started: Histories in motion. Memory practices, history cultures and historic learning within the German migration society. The project investigates the shift in historical education in the context of migration. Prof. Riem Spielhaus will lead the project and will be assisted by Christine Chiriac and Ayse-Gül Turan. The GEI is partnering the University of Hildesheim, The Freie Universität Berlin and Paderborn University in this collaborative project.

Participation in the 59th Annual Convention of the International Studies Association- Dr. Eleni Christodoulou

Dr. Eleni Christodoulou participated in the 59th Annual Convention of the International Studies Association in April, held in San Francisco, California. Christodoulou presented a paper on the role of religious actors in peace education, participated in a roundtable on professional development and chaired two panels, on the ‘The Role of Education in Peacebuilding Processes’ and on ‘Teaching Practices and "Learning" in Peace and Conflict Studies’.

Participation in the workshop 'Preventing Violent Extremism in South-East Europe'- Dr. Eleni Christodoulou

Dr. Christodoulou participated as one of the experts on Preventing Violent Extremism through Education, at a sub-regional workshop on Preventing Violent Extremism in South-East Europe. The goal of the workshop was to strengthen the capacities of education stakeholders - policy-makers, teacher trainers and curriculum developers -- to design and implement educational interventions to address the challenge of violent extremism. It took place in May, in the UNESCO Venice Office in Italy.

37th German-Polish Textbook Conference in Zamość, Poland- German-Polish Commission

This year’s conference, the 37th, of the Joint German-Polish Textbook Commission of Historians and Geographers took as its theme, ‘The Second World War in History Didactics in Poland and Germany: Knowledge and Forms of Conveyance and Portrayal’. The conference took place in Zamość, Poland, from the 23rd to 26th May 2018, and provided a platform on which specialist researchers, educationalists and teachers from Germany and Poland could discuss teaching methods in the context of teaching the Second World War. Dr. Marcin Wiatr, Dr. Robert Maier and Christiane Brandau (GEI) were present.

The invitation to the conference was extended by the Joint German-Polish Textbook Commission, the Centre of Historical Research of the Polish Academy of Sciences, Berlin, and the GEI.

Project ‘Nuances’: The Fourth Erasmus+ Project Meeting- Nadin Tettschlag

In April the project partners met for the fourth time to further develop the cross-border Erasmus+ Project with the working title ‘Reflections’. Teaching modules were presented that had been adapted and translated into English from the GEI’s ‘Nuances’ project (contact Nadin Tettschlag) with the objective of a collaboratively developed multilingual web platform. The Kreisau Foundation’s training centre for European Understanding provided the ideal location for the project meeting. Further information can be found here.

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People at the GEI

6th Georg Arnhold Visiting Professorship Awarded to Dr. Gal Harmat Ben Meir

 

At the beginning of July 2018, this year’s Georg Arnhold Visiting Professor, Dr. Gal Harmat Ben Meir, began her work at the GEI. Between July and December 2018 her research will focus on the topic of ‘Sustainable Peace and Human Rights Education in Children’s Literature’.

Dr. Gal Harmat Ben Meir is an expert on gender issues and peacebuilding, and teaches at the World Peace Academy (University of Basel), Switzerland, at the UN-Mandated University for Peace in Costa Rica, and at the Arts and Social Change College in Israel. She also works in an advisory capacity for international organisations UN Woman and the Council of Europe, as well as for various international and regional NGOs such as Non Violent Peace Force, Friends of the Earth Middle East and the Peres Centre for Peace.

New Fellowship Holders at the GEI

With the support of our association of Friends of the Georg Eckert Institute, the GEI set up a fellowship programme for the promotion of international exchange and the further development of international textbook research with comparative approaches.

In the third quarter of the year 2018, we are delighted to welcome the following fellowship holders at our institute: Brisejda Lala (University of Tirana, Albania), Halyna Roshchyna (University of Hamburg, Germany), Isidora Sáez Rosenkranz (University of Barcelona, Spain), Kirstin Conradie (Beijing Normal University, China) and Martial Abega Eloundou (Catholic University of Central Africa, Cameroon).

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Events

 

Book Launch ‘Schulbuch als Mission: Geschichte des Georg-Eckert-Instituts’ (Textbooks as a Mission: The History of the Georg Eckert Institute)

The new publication ‘Schulbuch als Mission: Geschichte des Georg-Eckert-Instituts’ by Prof. Eckhardt Fuchs, Dr Steffen Sammler and Kathrin Henne will be launched on 24 October 2018 at 6pm in the Haus der Wissenschaft in Braunschweig. There will then be a discussion (in German) on the subject of ‘Quo vadis textbook revision? Developments and challenges for international work on textbooks’ which will be led by the historians Prof. Luigi Cajani, Dr Robert Maier and Prof. Robert Traba. The moderator for the podium discussion will be Dr Anja Hesse, the head of culture and science for the city of Braunschweig.

About the book: The history of the Institute demonstrates that textbook research and revision are inextricable from one another. The development of the Institute is given critical consideration via a wide range of source materials. Particular focus is placed on the humanities and social science textbook collection, already significant at the time of inception and today the largest collection of its kind worldwide.

For questions regarding the event please write to presse@remove-this.leibniz-gei.de

Prize ceremony of the ‘Georg Eckert Research Award 2018’

This year’s prize ceremony of the Georg Eckert Research Award will take place on 30th November 2018 at 7 p.m. in the Old Town Hall at Altstadtmarkt. The Research Award of 5,000€ is endowed by the Westermann publishing company, and is awarded every two years in recognition of academic excellence in the field of international textbook research. The award recognizes monographs, doctoral theses or post-doctoral works such as habilitation theses, as well as edited volumes of outstanding quality.

Student publications (Master’s thesis, state examinations, diploma thesis; excluding Bachelor’s dissertations) are eligible for a separate award from the Institute, the Georg Eckert Award for Young Academics, which is endowed with 500€.

Please register your interest by the 16th November by writing to veranstaltungen@remove-this.leibniz-gei.de.

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Recent publications

 

Eckert. Dossiers 17
"Report on Production, Distribution and Textbook Provision Policies in Four Latin American Countries" von Eugenia Roldán Vera und Christian Ivan Cortes Velasco

This document presents an overview of policies on school textbooks in four Latin American countries: Chile, Colombia, Argentina and Mexico. Based on a documentary analysis, it reports on the most important aspects of school textbook policy in these countries in terms of policy types, major changes in the last 20 years, production, purchasing, distribution and funding. One of the limitations of this document is that it does not report information regarding the use of school textbooks as teaching materials, although it recognizes the specific importance of this topic in the appropriate contexts.

Eckert. Die Schriftenreihe, Volume 148
"Transitional Justice and Education: Engaging Young People in Peacebuilding and Reconciliation", edited by Clara Ramírez-Barat and Martina Schulze

In the aftermath of conflict and mass violence, education has been one of the tools with which societies have sought to achieve positive transformation. While education has the potential to trigger, maintain, and exacerbate conflict, it has also been designed to promote a deeper, more nuanced understanding of the past and to advance reconciliation, peacebuilding, and prevention. The original contributions in the book reflect on lessons learned from education policies of the past in post-conflict societies and seek innovative, sustainable, and context-sensitive grassroots approaches, designed to advocate critical thinking, values of inclusion and tolerance, and ultimately a culture of peace.

Georg-Eckert-Institut for international textbook research; United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization: Making textbook content inclusive: a focus on religion, gender, an culture.

Inaccurate or fragmented depictions of topics in textbooks can contribute to ethnic tension, discrimination against specific social groups and can even stoke violent extremism. UNESCO and the GEI have produced a guide outlining how subjects such as religion, gender and culture can be presented in textbooks in a manner that encourages mutual respect and promotes peace.

PRIF Report. 148
"Armed Conflict and Contested Memory: A Plea for a Fresh Start in the Politics of Memory in Mozambique" by Dr. Christoph Kohl

In 2012, twenty years after the conclusion of the peace treaty, the armed conflict between the former civil war parties broke out again in Mozambique. In addition to political and economic imbalances, the root causes seem to lie in deep-seated conflicts over memory cultures between the respective supporters of the two civil war parties. In his report, Christoph Kohl shows how a lack of reckoning with the past from the perspective of the politcs of memory prevents successful, inclusive nation-building. He explains which instruments could be used to further process and negotiate the different strands of memory in order to initiate a lasting pacification of Mozambique.

Brill's Studies in Language, Cognition and Culture, Volume 17
"Creole Language and Identity in Guinea-Bissau: Socio-Anthropological Perspectives" by Dr. Christoph Kohl

In his article Dr. Christoph Kohl examines Bissau-Guinean creole, which serves as a national lingua franca and is spoken by the majority of the population, and reveals social-anthropological perspectives in relation to language and identity.

Global Change, Peace & Security, Volume 30
"Deconstructing resistance towards textbook revisions: the securitisation of history textbooks and the Cyprus conflict" by Dr. Eleni Christodoulou

Dr. Eleni Christodoulou published an article on resistance to history textbook revisions in conflict-settings in the journal Global Change, Peace and Security. Although the case study was the Cyprus Conflict, the findings of her work have important ramifications for other conflicts too, in particular deconstructing resistance and fears toward peace education that are related to national identity, conflict and security issues, through the framework of securitisation.

Palgrave Studies in Educational Media
"Multiple Alterities" edited by Prof. Elie Podeh und Samira Alayan

The GEI publications team is delighted to announce the second book in our new academic book series with Palgrave Macmillan: Multiple Alterities: Views on Others in Textbooks of the Middle East, edited by Elie Podeh and Samira Alayan. This edited volume addresses a range of theoretical questions related to educational media research, covering a broad spectrum of Middle Eastern states and societies.

Global Change, Peace & Security special Issue
"School textbooks, peace and conflict" by Denise Bentrovato, Tobias Ide and Jakob Kirchheimer

Textbooks have traditionally been ascribed only a minor role in peace and conflict research, despite the fact that they have a significant contribution to make to discussions in this area of research. The authors of this special issue on ‘School textbooks, peace and conflict’ aim to change this and to highlight the use of textbook analysis in explorations of peace and conflict.

Our publications Schriftenreihe, Expertise, Beiträge and Dossiers are freely available online via our open access repository edu.docs.  Also available through edu.docs are pre-print versions of articles from The Journal of Educational Media, Memory, and Society (JEMMS), reports for policy makers and the public as well as further Institute publications and research findings. In addition the platform provides access to international open-access publications from the field of educational media research, both from the Georg Eckert Institute and from other institutions. http://www.gei.de/nc/en/publications/new-publications.html

If you have quality work in international educational media research that you would like to publish, our publications team would be pleased to hear from you: publikationen@leibniz-gei.de. You can find information about publishing in our Schriftenreihe book series here: http://www.gei.de/en/publications/eckert-die-schriftenreihe.html

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The GEI in the media

Spiegel online, 08/20/18
The persistence of anti-Semitic sentiment in textbooks

Dr. Dirk Sadowski, a research fellow at the GEI was among those interviewed for an article by Spiegel Online regarding the criticism levelled at German textbooks by Josef Schuster, president of the Central Council of Jews in Germany.

20 Minuten, 08/09/18
Climate change and migration – Tobias Ide speaks to ‘20 Minuten’

‘People will continue to come to Europe over the next 50 years due to political discrimination, violence or poverty’ according to Dr. Tobias Ide, a political scientist at the GEI. Climate change may intensify the rationale for migration, but will not become its leading cause.


Deutsche Welle, 08/04/18 
#MeTwo: ‘The topic should be included in textbooks’

In an interview with Deutsche Welle, Prof. Dr. Riem Spielhaus discusses #MeTwo, the current debate about racism and why the topic should be addressed in textbooks.

 

Media Coverage

 

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Job vacancies

Current vacancies at the Georg Eckert Institute can be viewed here: http://www.gei.de/en/vacancies.html

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V.i.S.d.P.: Catrin Schoneville (Presse- und Öffentlichkeitsarbeit)
Georg-Eckert-Institut, Celler Straße 3, 38114 Braunschweig
Tel.: +49 (0)531 590 99 504, schoneville@gei.de
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