Otto-Bennemann-Stipendium 2023

Dr. Yasamin Alkhansa

Yasamin Alkhansa ist wissenschaftliche Mitarbeiterin an der University of Sussex, School of Education and Social Work, wo sie 2019 ihre Promotion abschloss. Im selben Jahr erhielt sie den British Educational Research Association's (BERA) Doctoral Thesis Award für ihre Ethnographie der offiziellen Geschichte, wie sie in Schulen im Iran widerstanden und aufgenommen wird. Sie hat ein vom Europäischen Forschungsrat (ERC) finanziertes Postdoc-Stipendium zum Thema Erinnerungs-Narrativ-Politik und Schulbildung in autoritären Kontexten absolviert und arbeitet derzeit an ihrer Monografie über offizielle Geschichte und narrativen Wandel, wie er in Schulbüchern im Iran seit 1979 konstruiert wird. Ihr Interesse gilt der Bildung im Zusammenhang mit umstrittenen Erzählungen über die Vergangenheit.

Otto-Bennemann-Vortrag

Offizielle Geschichte und narrativer Wandel in autoritären Kontexten

Aufbauend auf den Ergebnissen ihrer Dissertation "Selective Histories: Living and Teaching in Iran under the Islamic Republic" (2019) untersucht der Vortrag den Wandel der offiziellen Geschichtsschreibung im Iran seit 1979. Verstanden als "Autobiographie" des Staates, bietet die Forschung eine Längsschnittanalyse von Schulgeschichtsbüchern. Der Vortrag zeichnet die sich wandelnden Darstellungen spezifischer historischer Ereignisse nach, die in der zeitgenössischen Geschichte Irans von zentraler Bedeutung und zugleich umstritten sind. Er konzentriert sich auf die Strategien, die der Staat eingesetzt hat, um seine offizielle Darstellung der Vergangenheit umzugestalten, wobei der Schwerpunkt auf der Art und Weise liegt, wie Auslassungen die Erzählung beeinflussen. Der Vortrag begreift Schulbücher als "Archiv des Staates" und konzeptualisiert das Weglassen als einen Mechanismus, der von den Kämpfen um die hegemoniale Geschichtserzählung, den materiellen Beschränkungen und den in der Gesellschaft entstehenden Sensibilitäten geprägt ist.

  • Stipendiat*innen 2023
    Grace Sahota (England)

    Projekt: National identity and racialization in England's school history and citizenship education

    Aufenthalt: 09.01.2023 - 08.02.2023

    Marifat Barotova (Uzbekistan)

    Projekt: Creating ESP Textbooks for Exact and Social Majors

    Aufenthalt: 16.01.2023 - 14.02.2023

    Nosirkhon Qodirov (Tadschikistan)

    Projekt: The image of the European Union in mass media and history textbooks in Tajikistan

    Aufenthalt: 16.01.2023 - 10.02.2023

    Augusta Valle Taiman (Perú)

    Projekt: Contested textbook contents regarding the recent Peruvian history “The Times of Fear”

    Aufenthalt: 17.01.2023 - 31.01.2023

    Adriana Cupcea (Rumänien)

    Projekt: Perceptions of Muslims and Islam in the Romanian Educational System in Romania, post 1990. A Multi-Layered Approach

    Aufenthalt: 20.02.2023 - 10.03.2023

    Yasamin Alkhansa (England) | Otto-Bennemann-Stipendiatin

    Projekt: History Fever: School Textbooks and Narrative Change in Authoritarian Contexts

    Aufenthalt: 01.03.2023 - 28.04.2023

    Marlene Horejs (Österreich)

    Projekt: Das Volksschullesebuch der späten Habsburgermonarchie und Verhandlungen um kollektive Identitäten

    Aufenthalt: 06.03.2023 - 31.03.2023

    Guranda Bursulaia (Georgien)

    Projekt: Complexity of Georgian and Abkhaz Asymmetric Memory Narratives

    Aufenthalt: 20.03.2023 - 14.04.2023

    Myunghee Lee (Dänemark)

    Projekt: Democracy at School: Authoritarian Education and Post-democratization Citizens in South Korea and Poland

    Aufenthalt: 10.04.2023 - 15.04.2023

    Atiya Hussain (Schweiz)

    Projekt: Economic Narratives of Partition in South Asian and British Textbooks

    Aufenthalt: 17.04.2023 - 12.05.2023

    Emma Johnson (Niederlande)

    Projekt: Representations of Europe in US World History textbooks from 1950 to 2010

    Aufenthalt: 17.04.2023 - 24.04.2023

    Xinyi Shui (China)

    Projekt: History Textbooks as Media and Social Mobilization in Base Areas in China (1937-1949)

    Aufenthalt: 02.05.2023 - 29.05.2023

    Anastasia Evnushanova (Russland)

    Projekt: Mixed History Textbooks Commissions: Organization of International Cultural Cooperation in the USSR (1968-1991)

    Aufenthalt: 01.06.2023 - 30.06.2023

    Esilda Luku (Albanian)

    Projekt: Image as a Propaganda Tool? Visual Representations of the “New Man” in History Textbooks of the Socialist Era

    Aufenthalt: 02.06.2023 - 30.06.2023

    Pia Russell (Kanada)

    Projekt: The making of Indigenous-settler historical consciousness in Canadian textbooks: Considering International Comparisons

    Aufenthalt: 08.06.2023 - 28.06.2023

    Andrea Minte (Chile)

    Projekt: Vergleichsstudie der Gender Perspektive, Gender als Inhalt und Menschenrechte in chilenische und europäische Geschichtsschulbücher

    Aufenthalt: 03.07.2023 - 28.07.2023

    Zafer Çelik (Türkei)

    Projekt: Between Atatürkist and İslamist Policies: Changes in Turkish Textbooks Discourse During Ak Party Governments

    Aufenthalt: 03.07.2023 - 28.07.2023

    Ali Sadi (Algerien)

    Projekt: The religious other in Secondary school Islamic education textbooks: A comparative study of Algeria and Morocco

    Aufenthalt: 05.07.2023 - 26.07.2023

    Anastasia Krutikova (Frankreich)

    Projekt: Transformation of the school conception of human diversity in geography textbooks in the early years of post-Soviet Russia (1991 - 2004)

    Aufenthalt: 06.07.2023 - 26.07.2023

    Maureen Gallagher (Australien)

    Projekt: Reading German Whiteness: Race, Gender, and Wilhelmine Youth Culture in a Global Age

    Aufenthalt: 10.07.2023 - 04.08.2023

    Andrea Cortés Saavedra (England)

    Projekt: Comparative analysis of the War of the Pacific between Chile, Peru and Bolivia: discursive and material legacies of a complex dispute

    Aufenthalt: 01.08.2023 - 29.08.2023

    Hakan Dundar (Türkei)

    Projekt: Immigrants in Textbooks (Turkey and United Kingdom)

    Aufenthalt: 01.08.2023 - 24.08.2023

    Mo Chen (China)

    Projekt: Altphilologen als Gymnasialprofessoren in der deutschen Bildung im 19. Jahrhundert

    Aufenthalt: 01.08.2023 - 25.08.2023

    Roland Ndille (Kamerun)

    Projekt: Cameroon History Textbooks and the Memory of German Colonialism 1961-2020

    Aufenthalt: 03.08.2023 - 01.09.2023

    Andrii Kudriachenko (Ukraine)

    Projekt: Holocaust und seine Schilderung in den russischen und deutschen Schulbüchern

    Aufenthalt: 15.08.2023 - 11.09.2023


  • Stipendiat*innen 2022
    Nurunguli Mamuti  (China)   

    Projekt: Diachronic Discourse Analysis on the Uyghur Literacy Textbooks

    Aufenthalt: 01.03.2022 - 25.03.2022

    Anne van Mourik (Niederlande)

    Projekt: Deploying German War-related Hunger Memories through Textbooks  

    Aufenthalt: 07.03.2022 - 01.04.2022

    Andrii Bovgyria (Ukraine)

    Projekt: "Places of Memory" in the textbooks of the USSR, Ukraine, Belarus, and Russia

    Aufenthalt: 09.03.2022 - 23.03.2022

    Yulia Ostropalchenko (Ukraine)

    Projekt: The formation of critical thinking with the implementation of media education at the social- political lessons

    Aufenthalt: 14.03.2022 - 08.04.2022

    Svitlana Telukha (Ukraine)

    Projekt: Teaching the Holocaust: а multi-perspective approach      

    Aufenthalt: 17.03.2022 - 15.04.2022

    Silvia Benini (Italien)

    Projekt: The Idea of Nation in Post-colonial History Textbooks. A Comparative Analysis of the DR Congo, Senegal and Zambia.             

    Aufenthalt: 21.03.2022 - 14.04.2022

    Aygun Dadashova (Aserbaidschan)

    Projekt: Gender Roles in Azerbaijani-Medium Secondary School Social Science Textbooks    

    Aufenthalt: 28.03.2022 - 22.04.2022

    Valerii Goncharov (Russland)

    Projekt: Die Rolle der Visualisierung der Kommunikation bei der Bildung der politischen Weltanschauung durch Schulbücher im Dritten Reich und des besetzten Territoriums der UdSSR            

    Aufenthalt: 04.04.2022 - 25.04.2022

    Claudia Spiridon Serbu (Rumänien)

    Projekt: Repräsentationsformen der Siebenbürger Sachsen in den rumänischen kommunistischen und post-kommunistischen Geschichte Schulbüchern     

    Aufenthalt: 04.04.2022 - 29.04.2022

    Kay, Carolyn (Kanada)

    Projekt: Kinder im Kaiserreich und wie sie durch Militarismus, Nationalismus und Kriegspropaganda beeinflusst wurden

    Aufenthalt: 04.04.2022-29.04.2022

    Elena Baum (Russland)

    Projekt: Reflections on Gender in History Educations. To what extent women's "life practices" are represented in modern History Textbooks.        

    Aufenthalt: 13.04.2022 - 13.05.2022

    Sara Zamir (Israel)

    Projekt: Political socialization through contemporary school textbooks in Citizenship Studies for junior high school students: What are the main socio-political values in the texts?      

    Aufenthalt: 19.04.2022 - 29.04.2022

    David Jishkariani (Georgien)

    Projekt: From Soselo to Steel Man. Georgian history texts books under Stalin         

    Aufenthalt: 02.05.2022 - 27.05.2022

    Esma Karadag (Zypern)

    Projekt: Pan-African Historiography through the Lens of Contemporary South African History Textbooks        

    Aufenthalt: 02.05.2022 - 27.05.2022

    Daniel Sunderland (Polen)

    Projekt: Beyond symbolic power and knowledge apparatus: Exploring recent developments in methodology of textbook research        

    Aufenthalt: 02.05.2022 - 27.05.2022

    Debarati Bagchi (Indien)

    Projekt: Textbooks and Curricula in India, 1935-2005: The Entangled Histories of Institutional Regulation and Cultural Politics             

    Aufenthalt: 05.05.2022 - 02.06.2022

    Berikbol Dukeyey (Kasachstan)

    Projekt: The dissolution of the Soviet Union and the “struggle for independence” in Kazakhstan: Textbooks, Authors, and Agencies (1992-2019)   

    Aufenthalt: 16.05.2022 - 10.06.2022

    Dubois, Jérémie (Frankreich)

    Projekt: Dante gestern und heute: Repräsentationen von Dante in französischen und deutschen Schulbüchern

    Aufenthalt: 23.05.2022 - 25.05.2022

    Musteata, Sergiu (Republik Moldavien)

    Projekt: Construction of the Historical Narratives in Post-Conflict Societies: Transnistria, Gagauzia, Abkhazia, Ossetia

    Aufenthalt: 01.06.2022 - 29.06.2022

    Sabine Insebayeva (Kasachstan)

    Projekt: What the Past tells us about the Present: National Identity, Memory and Image of Japan in Central Asia

    Aufenthalt: 07.06.2022 - 01.07.2022

    Abdiaj, Lulzim (Albanien)

    Projekt: Comparative Study on the Presentation of World War II in the History Textbooks of European Countries

    Aufenthalt: 10.06.2022 - 08.07.2022

    Grabovska, Olena (Ukraine)

    Projekt: Upskilling Critical Digital Literacy Competences of Young People: Approaches and Practices

    Aufenthalt: 04.07.2022 - 27.07.2022

    Schwabe, Nicole (Deutschland)

    Projekt: Das Eigene im Fremden? Diachrone Diskursanalyse zu geschichtsdidaktischen Weltentwürfen im 20. Jahrhundert

    Aufenthalt: 18.07.2022 - 29.07.2022

    Piotrowska, Anna G. (Polen) | Otto-Bennemann-Stipendiatin

    Projekt: The Politics of Absence in the Contemporary Textbooks. From a Definition to a Case Study

    Aufenthalt: 01.08.2022 - 29.08.2022

    Janalík, Vit (Tschechische Republik)

    Projekt: Oral-History im Unterricht der modernen tschechoslowakischen Geschichte der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts in der Sekundarstufe

    Aufenthalt: 08.08.2022 - 21.08.2022

    Markovich, Dalya (Israel)

    Projekt: Culturally Oriented Curriculum for Engagement Programs and its Use by Participants from Opposing Groups

    Aufenthalt: 22.08.2022 - 16.09.2022

    Ture, Girma Negash (Äthiopien)

    Projekt: Aged and Sick but Refused to Die: Evaluating Ethiopia’s High School History Textbooks

    Aufenthalt: 22.08.2022 - 16.09.2022

    Canale, Germán (Uruguay) | Otto-Bennemann-Stipendiat

    Projekt: Gender, Sexuality & Educational Media: Three Case Studies of Polemic Discourse in the Uruguayan News

    Aufenthalt: 05.09. - 30.09.2022

    Nakayama, Aoi (Japan)

    Projekt: “Erinnerungskultur” in German History Textbooks

    Aufenthalt: 05.09.2022 - 12.09.2022

    Galle, Griet (Belgien)

    Projekt: Bringing up Thinking: Designing a Theoretical Framework for the Comparative Analysis of Philosophy Textbooks and Characterizing Philosophy Education in Europe by Comparing Philosophy Textbooks for Secondary Education

    Aufenthalt: 15.09.2022 - 23.09.2022

    Boiarska-Khomenko, Anna (Ukraine)

    Projekt: Political and Civic Education in Germany and Ukraine: a Comparative Aspect

    Aufenthalt: 04.10.2022 - 28.10.2022

    Trahorsch, Petr (Tschechische Republik)

    Projekt: Visual Representation of Cultural Macro-Regions in Geography Textbooks: Anglo-American, European and Latin-American View

    Aufenthalt: 01.11.2022 - 25.11.2022

    Rosado-Viurques, Atenea Maria (USA)

    Projekt: Disentangling the War on Drugs in Central America: A Textbook Analysis

    Aufenthalt: 07.11.2022 - 18.11.2022

    Shah, Waquar Ali (Finnland)

    Projekt: Power Relations and Marginalisation of the Other in English Language Teaching in Pakistan: A Critical Poststructuralist Discourse Analysis

    Aufenthalt: 21.11.2022 - 02.12.2022


  • Stipendiat*innen 2020/21
    Maria Gabriella Mayworm de Castro (Brasilien)

    Projekt: Literacies for democracy: Textbooks and the Right to Freedom

    Aufenthalt: 06.01.2020 - 31.01.2020

    Xiaole Gu (China)

    Projekt: Bildungskultur und kulturelle Bildung in Schulbüchern  

    Aufenthalt: 13.01.2020 - 07.02.2020

    Cong Lin (China)

    Projekt: Representation of Ethnic and Religious Minorities in Textbooks: Multiculturalism Across Chinese Societies School Curriculum

    Aufenthalt: 13.01.2020 - 07.02.2020

    Serghei Ehrlih (Russland)

    Projekt: The reflections of the Munich Agreement and the Molotov-Ribbentrop Pact in British, French and Soviet/Russian History Textbooks

    Aufenthalt: 03.02.2020 - 28.02.2020

    Mischa Gabowitsch (Deutschland)

    Projekt: The Visual Representation of War Memorials in Soviet and Post-Soviet Textbooks: A Quantitative Study

    Aufenthalt: 12.02.2020 - 06.03.2020

    Annett Graefe-Geusch (Deutschland)

    Projekt: Does diversity matter? - A critical analysis of conceptions of diversity in Berlin's ethics textbooks

    Aufenthalt: 17.02.2020 - 28.02.2020

    Dagmara Moskwa (Polen)

    Projekt: History teaching as part of Russia’s politics of history. Interpretation of World War II in selected Russian middle school history textbooks (2000-2019)  

    Aufenthalt: 02.03.2020 - 20.03.2020

    Aliaksei Bratochkin (Belarus)          

    Projekt: The 20th Century in History Textbooks in Belarus: Problems of Representation of Historical Material and the Problem of "Trust"      

    Aufenthalt: 02.08.2021 - 30.09.2021

    Timm Gerd Hellmanzik (Deutschland) 

    Projekt: The perception of “Turks” and “Turkey” in German History Textbooks. A Study about the Discursive Change between 1839-1918     

    Aufenthalt: 08.11.2021 - 25.11.2021


  • Stipendiat*innen 2019
    Patricia von Münchow  (Deutschland) 

    Projekt: Words and Silence in the Representation of National Socialism and World War II in German History Textbooks since the End of the 1940s. A Study in Discourse Analysis   

    Aufenthalt: 14.01.2019 - 25.01.2019

    Christoph Bramann (Österreich)

    Projekt: Kategoriale Analyse der Themen "Nation" und "Nationalismus" in deutschen und österreichischen Geschichtsschulbüchern.          

    Aufenthalt: 21.01.2019 - 11.02.2019

    Gulrano Ataeva (Kirgisistan)

    Projekt: Representations of Minorities in the History Textbooks for Secondary Schools of Kyrgyzstan 

    Aufenthalt: 04.02.2019 - 01.03.2019

    Leonard Valenta (Kroatien)

    Projekt: Theatre as a Methodic Approach to the Study of History in Teaching  

    Aufenthalt: 04.02.2019 - 15.02.2019

    Irina Grünheid (Deutschland)

    Projekt: Migrationsgesellschaftliche Perspektive auf Aneignungspraxen rassismusrelevanter Repräsentationen im Unterricht am Beispiel der Arbeit mit Schulbüchern     

    Aufenthalt: 18.03.2019 - 08.04.2019

    Titus Maduenda (Sambia)

    Projekt: Representations of Zambian History in Zambian Secondary School History Textbooks 

    Aufenthalt: 25.03.2019 - 18.04.2019

    Daniel Sandu (Rumänien)        

    Projekt: Socialization through Education in Communist Countries and its Post-Transition Effects: A Quantitative Text Analysis Approach to Textbook Communist Indoctrination        

    Aufenthalt: 01.04.2019 - 18.04.2019

    Stanisław Boridczenko (Polen)  

    Projekt: Textbook Narration and Ethnogenesis in the Context of Education Politics      

    Aufenthalt: 14.05.2019 - 28.05.2019

    Sezen Bayhan-Gür (Türkei) 

    Projekt: Transformation of Textbooks under Turkey's Value Centered Curricula       

    Aufenthalt: 24.06.2019 - 22.07.2019

    Claire Ravez (Frankreich)       

    Projekt: German-Speaking Scientific Literature on Mostly School-Based Citizenship Education

    Aufenthalt: 24.06.2019 - 08.07.2019

    Berikbol Dukeyey  (Kasachstan)      

    Projekt: The Soviet Past in Post-1991 Nation-Building of Kazakhstan

    Aufenthalt: 04.07.2019 - 29.07.2019

    Alain Belmond Sonyem (Kamerun)

    Projekt: Die Darstellung Afrikas in deutschen und kamerunischen Schulbüchern für Deutsch       

    Aufenthalt: 05.08.2019 - 30.08.2019

    Bouchra Saab (Libanon)            

    Projekt: Minderheiten im arabischen Kulturraum: Vertreter des „Westens“ oder Bestandteil einer komplexen Kultur?            

    Aufenthalt: 04.09.2019 - 25.09.2019

    Tamta Grigolia (Georgien)          

    Projekt: Analyzing the Depiction of Religion in New Subjects (Ethics, History of Religion etc.) in Post-Soviet Countries with Specific Focus on Georgian Public Schools         

    Aufenthalt: 23.09.2019 - 11.10.2019

    Darko Leitner-Stojanov (Mazedonien) | Otto-Bennemann-Stipendiat

    Projekt: We Live in Incredible Times! Science and Technology in Yugoslav History Textbooks. A Comparative Study of Self-Representation and Political Legitimacy       

    Aufenthalt: 01.10.2019 - 28.10.2019

    Pinar Sayan (Türkei)

    Projekt: Joint History Education Projects in Conflict and Post-Conflict Societies       

    Aufenthalt: 01.10.2019 - 22.10.2019

    Subhadarshee Nayak (Indien) 

    Projekt: Caste Biases in School Textbooks in Odisha

    Aufenthalt: 14.10.2019 - 08.11.2019


Ansprechpartner*innen

Anfragen internationaler Gäste und
Stipendiat*innen
Sonstige internationale Anfragen

Katharina Baier | E-Mail senden

Georg-Arnhold-Programm
für Bildung für nachhaltigen Frieden

Katharina Baier | E-Mail senden

Stipendienprogramme des Instituts
(Forschungsstipendium,
Otto-Bennemann-Stipendium,
Möllegaard-Stipendium)

Katharina Baier | E-Mail senden
Janina Becker | E-Mail senden
Marcus Otto | E-Mail senden

sroll-to-top