Post-digital Participation

The new Leibniz ScienceCampus: Post-digital Participation – Braunschweig (LWC PDP) aims to define and design a new inter-disciplinary research field, construct international and inter-disciplinary networks, develop digitally-supported forms of participation and shape public discourse on the (post)digital world and participation. The Campus will be launched on 21 November (more details under... Read more

New Publication

Publication of volume 3 of the joint German-Polish history textbook ‘Europe – Our History’

On 18 November 2019 Britta Ernst, the Brandenburg minister for youth and sport, and Iwona Michałek, the undersecretary of state for national education in the Republic of Poland, presented the third volume of the joint German-Polish textbook ‘Europe – Our History’ in Frankfurt (Oder). Read more

Quo vadis, deutsch-israelisches Verhältnis?

Eine bilaterale Tagung, die der Lehrstuhl für Geschichtsdidaktik an der Universität Leipzig und das Georg-Eckert-Institut im Rahmen der Tätigkeit der Deutsch-Israelischen Schulbuchkommission (DISBK) am 28. und 29. November durchführten, widmete sich den Auswirkungen von Migration auf die Beziehungen zwischen den beiden Ländern. Read more

Wie entsteht ein Schulbuch?

Das gedruckte Buch gilt im Schulunterricht nach wie vor als unverzichtbar. Wie entstehen Schulbücher? Dieser Frage wurde bei einem Besuch des NDR im Georg-Eckert-Institut nachgegangen. Prof. Dr. Eckhard Fuchs, Direktor des Instituts, und Prof. Dr. Riem Spielhaus gaben Einblick in die Welt der Schulmedienforschung. Read more

Shared history – different memories?

The GEI, the Gerhart-Hauptmann-Haus and the Polnischen Institut Düsseldorf hosted a lecture and discussion evening on 10 October 2019 in Düsseldorf. Members of the project team met with education practitioners to discuss the background and the aims behind the joint Polish-German history book ‘Europe – Our History’ and explored the opportunities and challenges it presents. Read more

Democracy Education in Germany

On 1 September 2019 the GEI and the German Youth Institute (GJI) launched their collaborative project: ‘Democracy Education in Germany’. Within the sub-project: ‘Democratic Subjects: Current Challenges and Opportunities in Democracy Education in Germany’, the GEI will survey democracy education as an objective and topic of education within German schools and in everyday practice in the classroom. Read more