Christine Chiriac

Christine Chiriac

Knowledge in Transition

Christine Chiriac joined the Knowledge in Transition department (formerly Textbooks and Society) in November 2022 to work on the joint project ‘Christian Features of Contemporary Antisemitism – Research, Analysis, Communication’. She is currently conducting research into religion-based anti-Semitism in educational media and in the classroom. Her doctoral thesis, which she also wrote while working at the GEI on the Histories in Motion. Memory Practices, History Cultures and Historic Learning within the German Migration Society project, addresses the production of educational media for history teaching within the context of social pluralisation and national closure. Between 2016 and 2018 she worked as a research fellow in the project ‘The Holocaust and Genocide in Contemporary Education. Curricula, Textbooks and Pupils’ Perceptions in Comparison’. She had previously worked as a student assistant on the project team for ‘History textbooks and teaching in Albanian-speaking regions’ and also assisted with the ‘Children and their World’, ‘WorldViews’ and ‘EurViews’ projects.

She studied educational studies (PhD) and political science (masters) at the University of Göttingen, the Gottfried Wilhelm Leibniz University in Hannover and Luxemburg University. Her master’s dissertation addressed 'Representations of "Germans" in Selected Romanian History Textbooks from 1910 to 2013'. Prior to her master’s studies Christine Chiriac studied International Relations and European Studies in Cluj, Romania and worked from 2009 to 2014 as a journalist for German-language media in Romania.

Projects

Publications

  • Christine Chiriac (forthcoming): „Das eine tun und das andere nicht lassen“. Produzent:innen von Bildungsmedien für den Geschichtsunterricht im Spannungsfeld von gesellschaftlicher Pluralisierung und nationaler Schließung. Göttingen: Universitätsverlag (monograph).
  • Christine Chiriac (accepted): „Verfassertexte fallen nicht vom Himmel“. Aushandlungen um (Multi-)Perspektivität in der Bildungsmedienproduktion (contribution in conference proceedings).
  • ‘Methodisches Vorgehen’. In: Viola B. Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme, Riem Spielhaus (eds.): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2022,7–60. (With Johannes Meyer-Hamme, Riem Spielhaus, Viola B. Georgi, Martin Lücke, Sebastian Bischoff, Cornelia Chmiel, Sina Isabel Freund and Lena Kahle).
  • ‘Geschichtskultureller Wandel, Migrationsgesellschaft und historisches Lernen aus der Perspektive von Akteur:innen der Bildungsmedienproduktion‘. In: Viola B. Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme, Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2022, 227–278. (With Riem Spielhaus).
  • ‘Wie migrationsgesellschaftliche Realität zur Sprache kommt’. In: Viola B. Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme, Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2022, 297–310. (With Viola B. Georgi and Sina Isabel Freund).
  • Explaining the Holocaust and Genocide in Contemporary Curricula, Textbooks and in Pupils‘ Writings in Europe: Country Studies. Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung. (Edited with Peter Carrier, Ben Niran and Stavit Sinai, 2021, https://repository.gei.de/handle/11428/318.
  • ‘Vorbild oder Feind? Die deutsche Minderheit in rumänischen Geschichtsbüchern von 1910 bis 2013’. In: Spiegelungen. Zeitschrift für deutsche Kultur und Geschichte Südosteuropas, 2019 (1), 83–96.
  • ‘Der deutsche Vernichtungskrieg 1941–1944 in neueren Geschichtsschulbüchern aus Belarus, Deutschland, Frankreich, Polen und der Ukraine’. In: Alexandra Klei and Katrin Stoll (eds), Leerstelle(n)? : Der deutsche Vernichtungskrieg 1941–1944 und die Vergegenwärtigung des Geschehens nach 1989, Berlin: Neofelis Verlag, 2019, 183–204.
  • Review of: ‘Johannes Honterus: Rudimenta Cosmographica - Grundzüge der Weltbeschreibung’, Robert Offner et al’. (eds) (Corona/Kronstadt 1542), in: H-Soz-Kult, 05.03.2019, https://www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-30640 (With Maik Fiedler).
  • ‘Einheit oder Vielfalt? Wie Rumänen und Minderheiten in Schulbüchern für Geschichte dargestellt werden’. In: Deutsches Jahrbuch für Rumänien, Bukarest: ADZ Verlag, 2018, 127–135.

Talks

  • Religiös begründete Bilder von Jüdinnen, Juden und dem Judentum im Schulbuch und Unterricht, Hamburg, 12.06.2023.
  • The construction of 'migration history' in history textbooks. Educational media producers between social pluralisation and national closure, Loughborough, 05.04.2023.
  • Zwischen Nationalismus und Pluralisierung. Wie Produzent:innen von Bildungsmedien für den Geschichtsunterricht Transformation gestalten, Berlin, 10.03.2023.
  • ‘Do the one without leaving the other undone’. Educational media producers between social pluralization and national closure, Luxemburg, 09.11.2022.
  • Presentation of the results of the dissertation project ‘Produzent:innen von Bildungsmedien für den Geschichtsunterricht im Spanungsfeld von gesellschaftlicher Pluralisierung und nationaler Schließung‘, Braunschweig/online, 28.04.2022.
  • Geschichtskultureller Wandel und die Aushandlung kontroverser Themen aus Sicht von Akteur*innen der Bildungsmedienproduktion. Ergebnisse aus dem Projekt „Geschichten in Bewegung“ (HiLMig), Berlin/online, 04.03.2021.
  • Multiperspektivität aus Sicht von Akteur*innen der Bildungsmedienproduktion, Braunschweig/online, 26.01.2021.
  • Kontroversen und Schulbuchverlage, Braunschweig/online, 17.11.2020.
  • Multiperspektivität und Kontroversität. Herausforderungen aus der Praxis der historischen Bildung, Paderborn, 14.06.2019.
  • Geschichten in Bewegung. Einblicke in die laufende Forschung, Paderborn, 13.06.2019.
  • Challenges and innovative approaches to the current production of history textbooks in Germany. The research projekt 'Histories in Motion' at the GEI (in Romanian), Braunschweig, 20.05.2019.
  • Holocaust and Genocide in European History Curricula and Textbooks. Outcomes of the Project 'The Holocaust and Genocide in Contemporary Education. Curricula, Textbooks and Pupils' Perceptions in Comparison' (in Romanian), Chişinău (MD), 30.10.2018.
  • Darstellungen des deutschen Vernichtungskrieges 1941–1944 in aktuellen Geschichtsschulbüchern aus Belarus, Deutschland, Frankreich, Polen und der Ukraine, Minsk (BLR), 23.09.2017

Membership and Affiliations

  • Association for the Study of Ethnicity and Nationalism (ASEN), London
  • The German Educational Research Association (GERA) | Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) - The Division of Intercultural and International Comparative Educational Research (SIIVE)
  • GEI Representative in the Leibniz PostDoc Network
  • Staff representative on the GEI Board of Trustees
 
sroll-to-top