Radwa Shalaby
Radwa Shalaby joined the Knowledge in Transition department at the Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute in September 2019. She worked as a research fellow on a project analysing Arabic-language textbooks until September 2020 and is currently working on the collaborative project 'Radical Islam versus radical anti-Islam' (RIRA), in which she is analysing teaching units in German school textbooks that address Islam.
After earning her degree in German Studies at Ain Shams University in Cairo, she worked as a tutor and a research assistant in the department for German as a Foreign Language. She completed a master's degree in Comparative Literature at the Georg August University of Göttingen and worked as a student assistant on a language coaching project (Sprachcoaching) in the department of Intercultural German Studies. She was awarded a scholarship by the Heinrich Böll Foundation between 2015 and 2018 in recognition of her academic achievements and social commitment.
Publications
- Düsterhöft, Jan, Riem Spielhaus and Radwa Shalaby. Schulbücher und Muslimfeindlichkeit: Zur Darstellung von Musliminnen und Muslimen in aktuellen deutschen Lehrplänen und Schulbüchern. Eckert. Dossiers 2 (2023). urn:nbn:de:0220-2023-0063
- Shalaby, Radwa and Riem Spielhaus (2023): Islam und Islamismus im Kontext von politischem Extremismus in aktuellen Schulbüchern für den Politikunterricht. In: Susanne Pickel, Gert Pickel, Oliver Decker, Immo Fritsche, Michael Kiefer, Frank M. Lütze, Riem Spielhaus and Haci-Halil Uslucan (eds.): Gesellschaftliche Ausgangsbedingungen für Radikalisierung und Co-Radikalisierung. Politik und Religion. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40559-5_10
- Pickel, Susanne, Rauf Ceylan, Oliver Decker, Immo Fritsche, Frank Lütze, Gert Pickel, Riem Spielhaus, Hacı-Halil Uslucan, Cemal Öztürk, Kazim Celik, Fabian Hess, Fatih Kaya, Peter Krumpholz, Marvin Mücke, Verena Schneider, Elke Seiler, Radwa Shalaby: Radikaler Islam vs. radikaler Anti-Islam: Gesellschaftliche Polarisierung und wahrgenommene Bedrohung als Triebfaktoren von Radikalisierungs- und Co-Radikalisierungsprozessen bei Jugendlichen und Post-Adoleszenten – ein Literaturbericht. RIRA, 2021.
- Jekta, Maral, Miriam Kurz, Götz Nordbruch, Katharina Reinhold, Christian Saßmannshausen, Radwa Shalaby, Riem Spielhaus (eds): Islamistische und rassistische Anschläge – ein Thema für Unterricht und Schule. Handreichung, 2021, Berlin: ufuq.de – Jugendkulturen, Islam und politische Bildung.