Sebastian Klaes

Sebastian Klaes

Information Centre for Educational MediaMitarbeiter*in

Sebastian Klaes is head of the digitisation and curation team. One of the team’s particular areas of focus is the construction of a digitisation hub and the preparation and safeguarding of the analogue and digital inventory of the research library, for international educational media researchers. 

Sebastian Klaes has worked at the Georg Eckert Institute since 2008. He completed his diploma to become a librarian in 2007 at the Cologne University of Applied Sciences (FH Köln). Before starting his studies he trained as a media and information services technician.

Since 2021 he has also been working for a master’s degree in digital data management (DDM) on a programme offered jointly by the Institute for library and information sciences at the Humboldt Universität zu Berlin (HU Berlin) and the faculty of information sciences at the University of Applied Sciences Potsdam (FHP).

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-3597-7017

Projects

Publications/Posters/Presentations (peer reviewed)

  • Hertling, A., & Klaes, S. (2022). Volltexte für die Forschung: OCR partizipativ, iterativ und on Demand. O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal/Herausgeber VDB, 9(3), 1–11. https://doi.org/10.5282/o-bib/5832
  • Anke Hertling, Sebastian Klaes (2022): Lesebücher und ihre digitale Transformation. In: Christian Dawidowski, Florian Eickmeyer: Die Darstellung des Islam im Kaiserreich. Historische Lesebuchforschung mit digitalisierten Quellen. [Beiträge zur Geschichte des Deutschunterrichts]. Frankfurt a. Main: Lang, S. 34-46.
  • Klaes, Jan Sebastian, Korwisi, Kristof, Krüger, Katharina, Reul, Christian, & Towara, Nadine. (2022, März 7). Volltexterkennung für historische Sammlungen mit OCR4all-libraries iterativ und partizipativ gestalten. https://doi.org/10.5281/ZENODO.6322502
  • Hertling, A., & Klaes, J. S. (2021, Juni 17). OCR on demand: Der Ansatz eines User-generated Content. 109. Deutscher Bibliothekartag in Bremen 2021, Bremen. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0290-opus4-176621
  • De Luca, Ernesto William, Fallucchi, Francesca, Hertling, Anke, Klaes, Jan Sebastian, Schmitz, Claudia, & Towara, Nadine. (2020, Februar 20). Historische Schulbücher als Spielräume für Digital Humanities? Mapping von unterschiedlichen Metadatenformaten für Bibliotheken und linguistische Analysen. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4621964
  • Hertling, A., & Klaes, S. (2018b). Historische Schulbücher als digitales Korpus für die Forschung: Auswahl und Aufbau einer digitalen Schulbuchbibliothek. In Digital Humanities in der 20internationalen Schulbuchforschung: Bd. Volume 9 (S. 21–44). V&R unipress. https://doi.org/10.14220/9783737009539.21
  • Hertling, A., & Klaes, S. (2018s). »GEI-Digital« als Grundlage für Digital-Humanities-Projekte: Erschließung und Datenaufbereitung. In Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung: Bd. Volume 9 (S. 45–68). V&R unipress. https://doi.org/10.14220/9783737009539.45
  • Hertling, A., & Klaes, J. S. (2017, Mai 23). Interaktive Visualisierung von Metadaten: GEI-Digital visualized zeigt die historische Entwicklung des deutschen Schulbuchmarktes. 106. Deutscher Bibliothekartag in Frankfurt am Main 2017, Frankfurt. https://opus4.kobv.de/opus4-bib-info/frontdoor/index/index/year/2017/docId/2807
sroll-to-top