Dr Dirk Sadowski

Dr Dirk Sadowski

TransferKnowledge in Transition
Academic coordinator of the German-Israeli Textbook Commission

Dr Dirk Sadowski has been a research fellow at the Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute since January 2010. He works in the Knowledge in Transition department and is in the International Textbook Cooperation team of the Transfer section.  He coordinates the German-Israeli textbook commission.

He studied Israel studies, Jewish studies and modern history at the Humboldt University and Free University in Berlin and at the Hebrew University, Jerusalem between 1988 and 1997. From 1998 to 2001, he worked as project manager in the Israel Office of the Friedrich Ebert Foundation in Herzliya. From May 2001 to the end of 2009, he was a research associate at the Simon Dubnow Institute for Jewish history and culture, Leipzig. In June 2008, he received his PhD from the University of Leipzig with a doctoral thesis examining an area of educational history during the Enlightenment.

Research interests

Among his research interests are the Jewish enlightenment and Haskalah education as well as Jewish life and knowledge in the early modern period, in particular Hebrew printing from the 15th to the 18th centuries. Dr Sadowski also specialises in Israeli history and society.

Projects

Publications

  • (ed., also co-author with Alfons Kenkmann, Martin Liepach, Matthias Springborn et al.): Darstellung der jüdischen Geschichte, Kultur und Religion in Schulbüchern des Landes Nordrhein-Westfalen. Abschlussbericht Januar 2023.
  • Neues Wissen, Lernmedien und pädagogische Motive im Werk eines frühmaskilischen hebräischen Druckers, in: Dorothea M. Salzer (ed.): Jüdische religiöse Erziehung im Zeitalter der Emanzipation. Konzepte und Praxis, Berlin/Boston 2022, 123–149.
  • (Didaktische) Perspektiven auf Israel, in: Institut für Qualitätsentwicklung an Schulen Schleswig-Holstein (ed.): Judentum | Antisemitismus | Israel: Anregungen für den Unterricht in der Sekundarstufe I/II, Kronshagen 2022, 31–36.
  • Hebräischer Buchdruck in Halle und Jeßnitz in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts: Die Proselyten-Drucker Moses ben Avraham Avinu und Israel bar Avraham, in: Grit Schorch and Brigitte Klosterberg (eds): Mission ohne Konversion? Studien zu Arbeit und Umfeld des Institutum Judaicum et Muhammedicum in Halle, Halle 2019, 135–153.
  • A Hybrid Space of Knowledge and Communication: Hebrew Printing in Jessnitz, 1718–1745, in: Simone Lässig and  Miriam Rürup (eds): Space and Spatiality in Modern German-Jewish History, New York/Oxford 2017, 215–230.
  • ‘Eine Krone für den Buchdruck. Hebräische Typografie und jüdisches Wissen in der Frühen Neuzeit’. In Ein Paradigma der Moderne. Jüdische Geschichte in Schlüsselbegriffen, edited by Arndt Engelhardt, 239–262. Göttingen 2016.
  • (edited with Mark Arenhövel et al. – Deutsch-Israelische Schulbuchkommission), Deutsch-israelische Schulbuchempfehlungen, Göttingen 2015 (Eckert.Expertise, Bd. 5).
  • (ed. with Martin Liepach), Jüdische Geschichte im Schulbuch. Eine Bestandsaufnahme anhand aktueller Lehrwerke. Eckert.Expertise, vol. 3. Göttingen 2014.
  • ‘Toleranz oder Disziplinierung? Der josephinische Staat und die Erziehung der galizischen Juden’. In Reden und Schweigen über religiöse Differenz. Tolerieren in epochenübergreifender Perspektive, edited by Dietlind Hüchtker, Yvonne Kleinmann and Martina Thomsen, 59–88. Göttingen 2013.
  • ‘Zur Arbeit der neuen deutsch-israelischen Schulbuchkommission’. Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften 4 (2013): 126–130.
  • ‘Ma’ase Toviya’, In Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, vol. 4, edited by Dan Diner, 16–19. Stuttgart 2013.
  • ‘Orientalische Buchdruckerey’. In Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, vol. 4, edited by Dan Diner, 441–444. Stuttgart 2013.
  • ‘The Jewish German schools in Galicia (1782–1806) – school reality and corporate resistance’. Jewish Culture and History 13 (2012): 153–172.
  • ‘Freischule’, In Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, vol. 2, edited by Dan Diner, 385–391. Stuttgart 2012.
  • ‘Ha-Me’assef’. In Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, vol. 2, edited by Dan Diner, 532–534. Stuttgart 2012.
  • ‘An der Schwelle zur jüdischen Aufklärung. Hebräischer Buchdruck in Jeßnitz an der Mulde, 1719–1745’. Mitteilungen des Vereins für Anhaltische Landeskunde 20 (2011): 173–196.
  • ‘Buchdruck’. In Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, vol. 1, edited by Dan Diner, 435–441. Stuttgart 2011.
  • ‘Haskala und Lebenswelt. Herz Homberg und die jüdischen deutschen Schulen in Galizien 1782–1806’. Schriften des Simon-Dubnow-Instituts, vol. 12. Göttingen 2010.
  • ‘Jupitermonde und “verschlossene Gärten”: Tuvija Cohens Enzyklopädie der Naturwissenschaften und der Medizin Ma’ase Tuvija (1707)’. Yearbook of the Simon Dubnow Institute 9 (2010): 247–277.
  • ‘“Gedruckt in der Heiligen Gemeinde Jeßnitz” – Der Buchdrucker Israel bar Avraham und sein Werk’. Yearbook of the Simon Dubnow Institute 7 (2008): 39–69.
  • ‘“Aus der Schule gehet schon der künftige Heuchler hervor” – Herz Homberg zwischen Berlin und Lemberg und die Reform der jüdischen Erziehung im Geiste der Nützlichkeit (1782 – 1787)’. Trumah 16 (2006): 73–103.
  • ‘Maskilisches Bildungsideal und josephinische Erziehungspolitik – Herz Homberg und die jüdisch-deutschen Schulen in Galizien 1787–1800’. Leipziger Beiträge für Jüdische Geschichte und Kultur 1 (2003): 143–166.
  • (ed.), Israel 2025 – Szenarien der zukünftigen Entwicklung. Ein Projekt des Israel-Büros der Friedrich-Ebert-Stiftung. Herzliya 2001. (Also in Hebrew and English)
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