Dr Imke Rath

Dr Imke Rath

Knowledge in Transition

Imke Rath has been responsible for the online platform 'Nuances - Teaching materials for classroom diversity' since January 2019 and participates in the EU project 'Reflections' that developed the multilingual platform 'EduSkills+'. Additionally, she coordinates the development of bi-lingual teaching materials in the project 'Stories of Diversity from Ukraine, Poland and Turkey' and contributes to the EU project 'MakingHistories'. Between December 2019 and May 2020, Imke Rath prepared a report commissioned by the independent commission on anti-Ziganism (Unabhängige Kommission Antiziganismus) titled 'Textbooks and anti-Ziganism', (Schulbücher und Antiziganismus) which was financed by the Federal Ministry of the Interior, Building and Community. She was previously between 2015 and 2107 part of the team responsible for the digital platforms EurViews and WorldViews and in 2018 she organised and coordinated a project addressing 'Civil societies in periods of military conflict' which was part of the larger study 'Textbooks put to the test: Global citizenship education in international perspective'.

Upon completion of her studies at Hamburg University in Austronesian languages and cultures, Imke Rath worked for the university’s Non-European History faculty as a researcher in the Emmy Noether Junior Research Group ‘Text, image, performance: change and ambivalence of cultural orders in colonial contact zones’. Her doctoral thesis examined early modern traditions in a region of the Philippines. Between April and July 2018 she worked as a guest researcher in the Käte Hamburger Kolleg ‘Dynamics in the History of Religions between Asia and Europe’ at the Ruhr University Bochum.

Projects

Publications

  • Riem Spielhaus, Carolin Bätge und Imke Rath: 'Perspektiven, Narrative, Zwischentöne - Impulse für den schulischen Geschichtsunterricht'. In: Viola B. Georgi, Martin Lücke, Johannes Meyer-Hamme und Riem Spielhaus (eds): Geschichten im Wandel. Neue Perspektiven für die Erinnerungskultur in der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 2022, p. 349–359.
  • Imke Rath and Riem Spielhaus:Schulbücher und Antiziganismus: Zur Darstellung vonSinti und Roma in aktuellen deutschen Lehrplänen und Schulbüchern. Eckert. Dossiers 3 (2021). urn:nbn:de:0220-2021-0096.
  • Imke Rath, Robert Maier and Petro Kendzor (eds.): Zivilgesellschaft in Zeiten militärischer Bedrohung: Zivilgesellschaftliches Engagement und Reaktionen im Bildungssektor auf gewaltsame Konflikte im östlichen Europa sowie im überregionalen historischen Vergleich, Eckert. Dossiers 6 (2019). This volume was published in Ukrainian and Russian language in 2020, in a print version and online.
  • Imke Rath: 'Observing the Transcendent Other: Early Modern Christian Interpretations of a Philippine Religion'. In: Entangled Religion, 11 (2020) 1, https://er.ceres.rub.de/index.php/ER/article/view/8691.
  • Imke Rath und Denise Bentrovato: 'Der Erste Weltkrieg in Afrika: Mehr als nur eine Fußnote in der Geschichte des Weltenbrandes'. In: Philip Bernhard, Susanne Popp and Jutta Schumann (eds.), Der Erste Weltkrieg - globalgeschichtlich betrachtet: Perspektiven für den Geschichtsunterricht, (Historica et Didactica: Fortbildung Geschichte, Vol. 12), St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag, 2019, p. 91-171.
  • Denise Bentrovato and Imke Rath: 'A 'Matter of the Whites'? Contemporary Textbook Portrayals of Former African Colonies in WWI'. In: Eugenia Roldán Vera and Eckhardt Fuchs (eds.), Textbooks and War: Multinational Perspectives on History Education, London: Palgrave Macmillan. 2018, p. 137-169.
  • Imke Rath: 'Vergessen, Bedauern und Glorifizieren einer verlustreichen militärischen Operation: Multiperspektivische Einblicke in Schulbuchdarstellungen des Gallipolifeldzugs'. In: Christine Hatzky and Brigitte Reinwald (eds), Beyond Europe: The First World War in Global Perspective, (Dhau: Jahrbuch für außereuropäische Geschichte), St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag. 2018, p. 93-113.
  • Imke Rath 'Schulbuchforschung als Herausforderung für qualitative Methoden'. In: Imke Rath (ed.), Methoden und Theorien der Bildungsmedien- und Bildungsforschung: Ein Werkstattbericht von Nachwuchswissenschaftlerinnen und –wissenschaftlern des Georg-Eckert-Instituts, Eckert. Dossiers 14 (2017), p. 4-16, https://repository.gei.de/handle/11428/233.
  • Imke Rath: Christliche Wissenssysteme und "Strategien des Übersetzens" im Missionierungskontext: Die Darstellung der tagalischen Religion im 17. und 18. Jahrhundert, Frankfurt a. M.: Peter Lang, 2017.
  • Imke Rath: 'Pedro Alejandro Paterno's La antigua civilización tagálog (1887): An Attempt to (Re)construct One's Own Religious Past'. In: Monika Arnez, Jürgen Sarnowsky (eds),  The Role of Religions in the European Perception of Insular and Mainland Southeast Asia: Travel Accounts of the 16th to the 21st Century, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing. 2016, p. 227-238.
  • Imke Rath: 'Von Geistern, die zu Hexen wurden: Transreligiöser Kulturkontakt mit dem Bösen in der spanisch-katholischen Mission auf den Philippinen'. In: Saeculum, 14 (2014) 1. p. 9-24.
  • Imke Rath: 'Depicting Netherworlds or the Treatment of the Afterlife in a Colonial Contact Zone: The Paete Case'. In: Astrid Windus, Eberhard Crailsheim (eds), Image, Object, Performance: Mediality and Communication in Early Modern Contact Zones of Latin America and Asia. Müster: Waxmann. 2013, p. 173-196.
sroll-to-top