Dr Maret Nieländer

Dr Maret Nieländer

GLOTRECOmbudKnowledge in TransitionMitarbeiter*in
Ombudsperson

Maret Nieländer has been a research associate in the Knowledge in Transition department since 2023. Previously, she worked for eight years in the Digital Information and Research Infrastructures (DIRI) department at the Leibniz Institute for Educational Media | Georg Eckert Institute. She currently conducts research into historical textbooks as well as into methods of digitally indexing and analyzing them, within the framework of the GLOTREC project. She coordinates a team examining the topic of Digital Humanities within the key research area ‘Digital Transformation’ and holds the position of ombudsperson at the Institute.

Maret Nieländer studied cultural studies in Frankfurt (Oder), Kiel and Oviedo (Spain) and received her doctorate in modern history from the University of Heidelberg with her thesis on the role of the Mercedarian Order in Central and South American colonial society.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5972-6362

Projects

Research interests

  • Digital humanities, emotions in textbooks, discourse traditions, research data management, usability

Publications

  • Nieländer, Maret: „Aufkommen und Bedeutungserweiterung des Leistungsbegriffs im historischen Schulbuchkorpus »GEI-Digital-2020«“, in:  Janina Becker (ed.),  Maren Tribukait (ed.),  Andreas Weich (ed.):  Transformationen der Leistung in Schule und Bildungsmedien (= Bildungsmedienforschung. Studien des Leibniz-Instituts für Bildungsmedien – Band 154), S. 73–104. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737016438
  • DiaCollo für GEI-Digital. Computerlinguistische Werkzeuge für die Analyse von mehr als 5000 historischen deutschsprachigen Schulbüchern’, in: Oberdorf, Andreas (ed.): Digital Turn und Historische Bildungsforschung. Bestandsaufnahme – Forschungsperspektiven, Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt 2022, 33–48. DOI: 10.35468/5952-03
  • ‘DiaCollo für GEI-Digital - Ein experimentelles Projekt zur weiteren Erschließung digitalisierter historischer Schulbuchbestände’. Poster at the 8th conferenfence of the association for ‘Digital Humanities im deutschsprachigen Raum’ - DHd 2022 Kulturen des digitalen Gedächtnisses. 07–11 March 2022. Poster: DOI 10.5281/zenodo.6322544, Abstract: DOI 10.5281/zenodo.6328118 (with Christian Scheel and Bryan Jurish).
  • D* für Anfänger:innen: Ein Tutorial. Einfache und komplexe Suchanfragen, Frequenzanalysen und diachrone Kollokationsanalysen in der D*-Korpusmanagement-Umgebung, 2021, urn:nbn:de:0220-2021-0088 (with Bryan Jurish).
  • ‘Using DiaCollo for historical research’. In: Kiril Simov /Maria Eskevich (eds), Selected Papers from the CLARIN Annual Conference 2019, Linköping Electronic Conference Proceedings 172 (2020), p. 33–40. Proceedings: https://doi.org/10.3384/ecp2020172 Article: https://doi.org/10.3384/ecp2020172005. (with Bryan Jurish).
  • ‘Einleitung’. In: Maret Nieländer / Ernesto William De Luca (eds) Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung. Forschungsinfrastrukturen und Projekte (Eckert. Expertise, Bd. 9) 2018, p. 7–18. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737009539.7 (DOI 10.14220/9783737009539), (with Ernesto De Luca).
  • ‘»Schönere Daten« – Nachnutzung und Aufbereitung für die Verwendung in Digital-Humanities-Projekten’. In: Maret Nieländer / Ernesto William De Luca (eds) Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung. Forschungsinfrastrukturen und Projekte (Eckert. Expertise, Bd. 9) 2018, p. 91–116. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737009539.91 (DOI 10.14220/9783737009539), (with Andreas Weiß).
  • ‘Schulbuchrezensionen – Didaktik, Publikation und mögliche Anschlussforschung’. In: Maret Nieländer / Ernesto William De Luca (eds) Digital Humanities in der internationalen Schulbuchforschung. Forschungsinfrastrukturen und Projekte (Eckert. Expertise, Bd. 9) 2018, p. 207–216. https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.14220/9783737009539.207 (DOI 10.14220/9783737009539), (with Tim Hartung).
  • ‘Schulbücher zum Unterrichtsgegenstand machen: Wie können passive Rezipienten zu medienkritischen Nutzern von Bildungsmedien werden?’ In: Pädagogik. 69. Jahrgang, 10. Heft, October 2017, p. 38–42, (with Tim Hartung and Rocco Lehmann).
  • ‘Curating textbooks − What are humanities scholars looking for and how can we support their research?’ In: DHC 2016. Digital Humanities and Digital Curation (CEUR Workshop Proceedings Vol 1764.) 2016. URL: http://ceur-ws.org/Vol-1764/, URN: urn:nbn:de:0074-1764-7, (as Maret Keller).
  • Expansion und Aktivitäten des Mercedarier-Ordens im Andenraum des 16. Jahrhunderts (doctoral thesis, Universität Heidelberg 2013), URN: urn:nbn:de:bsz:16-heidok-187295. See also: Nieländer (née Keller), M.: ‘The Mercedarian Order in the Andes in the Sixteenth Century’ DOI: 10.11588/heidok.00026119 (translation of thesis chapter 7: ‘Schlussfolgerungen’ (‘Conclusions’), p. 548–566). (As Maret Keller).
  • ‘Die Reinheit Mariens - ›Die Maria de la Merced‹ zwischen Dogma und Volksfrömmigkeit in Spanisch-Amerika’. In: Cornelia Logemann et al. (eds.): Körper-Ästhetiken: Allegorische Verkörperungen als ästhetisches Prinzip. Bielefeld: Transkript Verlag 2013, p. 166–189, (as Maret Keller).
  • ‘Geschichte und aktueller Status der indigenen Andenbevölkerung in den Chroniken M. Murúas (1616) und G. P. Ayalas (1615)’. In: Judith Becker/Bettina Braun (eds.): Die Begegnung mit Fremden und das Geschichtsbewusstsein. Göttingen et al: Vandenhoeck&Ruprecht 2012, p. 59–78, (as Maret Keller).
  • Conference report ‘Transkulturalität - Transnationalität - Transstaatlichkeit - Translokalität. Theoretische und empirische Begriffsbestimmungen’, 01.-03.10.2009, Frankfurt an der Oder, on H-Soz-u-Kult, 27.10.2009. URL: http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/tagungsberichte/id=2820, (as Maret Keller).
  • ‘Der Einsatz diskursiver Traditionen in der "Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno" (1615)’. In: Anne Ebert et al. (eds.): Ideen, Darstellungen, Wirklichkeiten. Symbolische Repräsentation in den Amerikas. Bielefeld: Transcript Verlag 2009, p. 265–270, (as Maret Keller).

Selected talks

sroll-to-top